Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: The King’s Singers, 1605 Treason & Dischord

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: The King’s Singers, 1605 Treason & Dischord

Byrd napisał tylko trzy msze: na 3, 4 i 5 głosów. Na tle innej twórczości kompozytorów katolickich tego czasu (szaleństwa skomplikowanej polifonii wielogłosowej) te są wyjątkowo ascetyczne


Byrd napisał tylko trzy msze: na 3, 4 i 5 głosów. Na tle innej twórczości kompozytorów katolickich tego czasu (szaleństwa skomplikowanej polifonii wielogłosowej) te są wyjątkowo ascetyczne - przeczytaj felieton z cyklu Perły Muzyki Dawnej

Płyta zespołu The King’s Singers pt. 1605 Treason & Dischord zorganizowana jest wokół postaci Guya Fawkesa i tzw. spisku prochowego, który miał miejsce w roku 1605. Podtytuł płyty brzmi: William Byrd i spisek prochowy, zatem głównym jej bohaterem jest William Byrd (ok. 1540-1623), kompozytor na dworze królowej Elżbiety, który afiszował się ze swoim katolicyzmem. Jego Msza na 4 głosy jest tutaj okolona utworami protestanckimi innych kompozytorów angielskich.

Byrd napisał tylko trzy msze: na 3, 4 i 5 głosów. Na tle innej twórczości kompozytorów katolickich tego czasu (szaleństwa skomplikowanej polifonii wielogłosowej) te są wyjątkowo ascetyczne. Prezentowana tu Msza na 4 głosy ma wyjątkowo klarowny charakter, to prawdziwa szlachetna prostota, opracowanie tekstu miejscami sylabiczne, podkreślające niektóre słowa (jak np. et ascendit in caelum w Credo), bez skomplikowanego kontrapunktu, nawet miejscami homofonizujące).

Być może takie surowe opracowanie tekstu ordinarium podyktowane było okolicznościami, w których przyszło Byrdowi ją komponować, a więc w czasach prześladowań katolików. Ostateczny efekt jednak jest wyjątkowej urody: bez przeładowania, klarowny.

Nagranie zespołu The King’s Singers świetnie oddaje tę perfekcję dzieła: świetnie stopione, łagodne barwy głosów, co jeszcze podkreśla sama faktura utworu, w którym głosy środkowe, czyli alt i tenor mają partie wyjątkowo blisko siebie.

Antonina Karpowicz-Zbińkowska

PROO NIW belka teksty84


Jeżeli podobał się Państwu ten artykuł?

Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.

Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.