Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Ensemble Organum, Codex Chantilly

Wielbiciele późnego brzmienia zespołu Organum, tego „ludowo-beczącego”, mogą być zaskoczeni usłyszawszy jak brzmiał ten zespół u początków swojej kariery


Wielbiciele późnego brzmienia zespołu Organum, tego „ludowo-beczącego”, mogą być zaskoczeni usłyszawszy jak brzmiał ten zespół u początków swojej kariery - przeczytaj kolejny felieton z cyklu Perły Muzyki Dawnej

Wielbiciele późnego brzmienia zespołu Organum, tego „ludowo-beczącego”, mogą być zaskoczeni usłyszawszy jak brzmiał ten zespół u początków swojej kariery. Przedstawiam kilka utworów z wczesnej płyty zespołu Marcela Peresa (z 1987 r.), zatytułowanej Codex Chantilly.

Znajdują się na niej najbardziej reprezentatywne utwory, ballady i ronda z tytułowego kodeksu, pochodzącego z drugiej połowy XIV wieku, zawierającego muzykę okresu Ars subtilior, czyli schyłkowego, dekadenckiego okresu jesieni średniowiecza, autorstwa kompozytorów skupionych wokół dworu papieskiego w Awignonie. Mamy tu zatem najsławniejszy chyba utwór Solage’a Fumeux fume par fumée, opowiadający o paleniu opium, które było wówczas szalenie modne w kręgach dworskich. Jest także  utwór znany głównie raczej ze swojego zapisu nutowego, niż z brzmienia, mianowicie utwór Baude Cordiera Belle, bonne, sage, który w zapisie nutowym został misternie opracowany w formie serduszka, mającym ma oddawać wiernie treść utworu.

Jakże to wykonanie różni się od późniejszych dokonań zespołu Marcela Peresa! Zaprosił on do udziału w tym nagraniu znakomitych śpiewaków, takich jak Gérard Lesne i Josep Cabré, którzy później będą się specjalizować w wykonawstwie muzyki barokowej.

Wykonanie to mieści się w duchu i estetyce prerafaelickiej, w co trudno byłoby uwierzyć, znając późniejsze ścieżki poszukiwań Peresa, które zaprowadziły go do zupełnie innej wizji średniowiecza. W 20 lat później podobny repertuar nagrał na swojej płycie Cesena belgijski zespół Graindelavoix, którą to płytą zaprezentował postmodernistyczną wizję muzyki średniowiecznej. W tym zestawieniu brzmienie zespołu Organum na płycie Codex Chantilly okazuje się super konserwatywne.

Antonina Karpowicz-Zbińkowska





Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych 52 numerów TPCT w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.