Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Ensemble Organum, Codex Chantilly

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Ensemble Organum, Codex Chantilly

Wielbiciele późnego brzmienia zespołu Organum, tego „ludowo-beczącego”, mogą być zaskoczeni, usłyszawszy jak brzmiał ten zespół u początków swojej kariery – przeczytaj kolejny felieton Antoniny Karpowicz-Zbińkowskiej z cyklu „Perły Muzyki Dawnej”.

Wielbiciele późnego brzmienia zespołu Organum, tego „ludowo-beczącego”, mogą być zaskoczeni, usłyszawszy jak brzmiał ten zespół u początków swojej kariery. Przedstawiam kilka utworów z wczesnej płyty zespołu Marcela Peresa (z 1987 r.), zatytułowanej Codex Chantilly.

Znajdują się na niej najbardziej reprezentatywne utwory, ballady i ronda z tytułowego kodeksu, pochodzącego z drugiej połowy XIV wieku, zawierającego muzykę okresu Ars subtilior, czyli schyłkowego, dekadenckiego okresu jesieni średniowiecza, autorstwa kompozytorów skupionych wokół dworu papieskiego w Awinionie. Mamy tu zatem najsławniejszy chyba utwór Solage’a Fumeux fume par fumée, opowiadający o paleniu opium, które było wówczas szalenie modne w kręgach dworskich. Jest także utwór znany głównie raczej ze swojego zapisu nutowego, niż z brzmienia, mianowicie utwór Baude Cordiera Belle, bonne, sage, który w zapisie nutowym został misternie opracowany w formie serduszka, mającym ma oddawać wiernie treść utworu.

Jakże to wykonanie różni się od późniejszych dokonań zespołu Marcela Peresa! Zaprosił on do udziału w tym nagraniu znakomitych śpiewaków, takich jak Gérard Lesne i Josep Cabré, którzy później będą się specjalizować w wykonawstwie muzyki barokowej.

Wykonanie to mieści się w duchu i estetyce prerafaelickiej, w co trudno byłoby uwierzyć, znając późniejsze ścieżki poszukiwań Peresa, które zaprowadziły go do zupełnie innej wizji średniowiecza. W 20 lat później podobny repertuar nagrał na swojej płycie Cesena belgijski zespół Graindelavoix, którą to płytą zaprezentował postmodernistyczną wizję muzyki średniowiecznej. W tym zestawieniu brzmienie zespołu Organum na płycie Codex Chantilly okazuje się wybitnie konserwatywne.

Antonina Karpowicz-Zbińkowska


Jeżeli podobał się Państwu ten artykuł?

Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.

Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.