Za nami dwa ważne wydarzenia, które w ostatnim czasie ukazały, że Sojusz Północnoatlantycki próbuje na poważnie przeformułować swój model funkcjonowania
Za nami dwa ważne wydarzenia, które w ostatnim czasie ukazały, że Sojusz Północnoatlantycki próbuje na poważnie przeformułować swój model funkcjonowania. Pierwszym z nich były wielkie manewry Anakonda 16, które zademonstrowały nie tylko militarne możliwości NATO, ale przede wszystkim – a to równie ważne dla takiej formuły funkcjonowania Sojuszu – jego logistyczne zdolności. Był to także sygnał, który w języku dyplomacji zostałby zapewne uznany za jawną demonstrację siły – i to dobrze, ponieważ w tej części świata rozgrywały się dotychczas najistotniejsze momenty przełomowe dla geopolitycznego ładu. Z kolei szczyt w Warszawie był politycznym podsumowaniem zmiany strategii Sojuszu, która po upadku Związku Sowieckiego, zdawała się być ślepa na zagrożenie dla wschodniej flanki. W obliczu dynamicznych procesów zachodzących w ciągu ostatnich lat, w których Rosja odgrywa pierwszoplanową rolę, NATO na nowo zredefiniowało swoje podejście do zagrożenia w tej części świata. Czy rzeczywiście Sojusz Północnoatlantycki jest w stanie poprzez swoją obecność zagwarantować nam bezpieczeństwo? Czy Polska może liczyć na wsparcie w razie zagrożenia? Jak po szczycie w Warszawie rysuje się mapa bezpieczeństwa? O tym najnowszy numer „Teologii Politycznej Co Tydzień” pt. aNATOmia bezpieczeństwa.
Jan Czerniecki
Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.
Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?
Redaktor naczelny Teologii Politycznej Co Tydzień. Wieloletni koordynator i sekretarz redakcji teologiapolityczna.pl. Organizator spotkań i debat. Koordynował projekty wydawnicze. Z Fundacją Świętego Mikołaja i redakcją Teologii Politycznej związany od 2009 roku. Pracował w Ośrodku Badań nad Totalitaryzmami im. Witolda Pileckiego oraz Instytucie Pileckiego. Absolwent archeologii na Uniwersytecie Warszawskim.