Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Dodekaorton: Zwiastowanie – Bliskość Boga. Wystawa w Supraślu

Dodekaorton: Zwiastowanie – Bliskość Boga. Wystawa w Supraślu

Następnego dnia po wernisażu wystawy współczesnych obrazów Zwiastowania w Białymstoku, 9 października zostanie otwarta wystawa czasowa – również poświęcona Zwiastowaniu – w Muzeum Ikon w Supraślu. W ramach tej ekspozycji obejrzeć będzie można ikony Zwiastowania ze zbiorów muzeum oraz prace z Międzynarodowego pleneru Dodekaorton 2024.

Podejmowane podczas plenerów tematy podążają za projektem odnowy sztuki sakralnej zaproponowanym przez Teologię Polityczną, poszukując synergicznego zobrazowania tematu w dialogu z twórcami zanurzonymi w tradycji ikonografii wschodniej – wyjaśnia Mateusz Środoń, który wraz z Ewą Zalewską jest kuratorem wystawy w Supraślu.

Zwiastowanie stanowi święto z Dodekaortonu – grupy Dwunastu Wielkich Świąt Tradycji Wschodniej. Zarazem temat ten jest pierwszą tajemnicą Różańca Świętego i uroczystością w Tradycji Zachodniej.

W obydwu tradycjach jest to święto szczególne, bowiem czczona w nim Tajemnica Wcielenia dotyczy w jednocześnie Matki Bożej i Chrystusa – jest to pierwszy moment tak wielkiej bliskości Boga i człowieka. Ważnym aspektem kameralnej wystawy czasowej jest prezentacja prac pleneru Dodekaorton 2024 w zestawieniu z ikonami Wielkich Świąt i Zwiastowania ze zbiorów Muzeum Ikon w Supraślu.

Zwiastowanie Bogarodzicy stanowiło jeden z najstarszych i zarazem najbardziej rozpowszechnionych tematów ikonografii chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu. Temat ten znalazł odzwierciedlenie w dziełach, które powstawały u zarania sztuki chrześcijańskiej, jak również później – w dobie uformowanej sztuki związanej z chrześcijańską ortodoksją i chrześcijaństwem zachodnim.

Podstawowym źródłem ikonografii Zwiastowania pozostaje Ewangelia św. Łukasza (Łk 1, 26–38). Piśmiennicze źródła ikonografii Zwiastowania stanowią również apokryfy: Protoewangelia Jakuba (PrtEwJk XI, 1–2), Ewangelia Pseudo-Mateusza, Ewangelia Gruzińska, Ormiańska Ewangelia Dzieciństwa (EwDzOrm 4, 8; 5, 1–12). Ważnym źródłem literackim kształtującym ikonografię sceny Zwiastowania jest także Akatyst ku czci Bogarodzicy, wychwalający jej niezwykłe przymioty napisany w VI wieku przez Romana Melodosa (który był też podstawowym tekstem modlitewnym tegorocznego pleneru). Organizatorami pleneru Dodekaorton, który odbył się w dniach 11 – 22 września 2024 w Odargowie są Fundacja Dobry Grunt i Warszawski Klub Inteligencji Katolickiej

Kuratorzy wystawy:
Mateusz Środoń, Ewa Zalewska

Wernisaż: 9 października, godz. 11:00 w Muzeum Ikon w Supraślu

Oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku
ul. Klasztorna 1, 16-030 Supraśl

Otwarte: wtorek – niedziela – 10.00–17.00

Ostatnie wejście odbywa się godzinę przed zamknięciem Muzeum.

Zapraszamy!

 

Fot. A. Sierko-Szymańska

Na zdjęciu: Archanioł Gabriel ze sceny Zwiastowania (ikona z skrzydła carskich wrót) tempera na desce, XIX w., Rosja, nr. inw. MI/I/426, Zbiory Muzeum Ikon w Supraślu Oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku

 

Zobacz też:


Wydaj z nami

Zostań mecenasem tygodnika idei Teologii Politycznej w 2025!
„Interesują nas właśnie te idee, które zbudowały naszą rzeczywistość, postaci odzwierciedlające głębsze znaczenie własnej wspólnoty politycznej, wydarzenia, które ukazują sens zastanego losu”
Brakuje
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.