Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

[WIDEO] Wyjątkowa debata o Solidarności na Oxfordzie. Obejrzyj i przeczytaj relację

[WIDEO] Wyjątkowa debata o Solidarności na Oxfordzie. Obejrzyj i przeczytaj relację

W środę 26 sierpnia na Uniwersytecie Oxfordzkim miało miejsce wyjątkowe internetowe webinarium organizowane w ścisłym partnerstwie z Teologią Polityczną. Jego tematem był fenomen polskiej Solidarności, o której rozmawiali wybitni intelektualiści europejscy – wśród nich reprezentujący nasze środowisko Marek A. Cichocki.

KLIKNIJ LINK i obejrzyj debatę! 

Webinarium zorganizowane zostało z okazji przypadającej w tym roku 40. rocznicy podpisania Porozumień Sierpniowych. Jego uczestnikami – które odbyło się pod przewodnictwem Lorda Alderdice’a, dyrektora St. Benet’s Institute, jednego z najważniejszych forów dialogu na Oxfordzie – byli:
prof. Norman Davis (FBA);
prof. Marek A. Cichocki (Teologia Polityczna);
prof. Kalypso Nicoladis (University of Oxford);
Dr Donna Hicks (Harvard University).

Środowe spotkanie prowadził i moderował Lord John Alderdice, który jako Lider Sojuszniczej Partii Irlandii Północnej odegrał znaczącą rolę w Rozmowach o Irlandii Północnej, w tym w negocjacjach nad Porozumieniem Wielkopiątkowym z 1998 roku. Był pierwszym marszałkiem nowego Zgromadzenia Irlandii Północnej, a na emeryturze w 2004 roku został powołany do Niezależnej Komisji Nadzoru, której zadaniem było zamykanie operacji terrorystycznych i nadzorowanie normalizacji bezpieczeństwa w Irlandii Północnej. Jest cenionym specjalistą w dziedzinie psychologii jednostkowej oraz grupowej gwałtownych konfliktów politycznych. 

Solidarność to wybór, a nie obowiązek – mówiła prof. Nicolaidis

Po krótkim wprowadzeniu Lorda Alderdice'a głos zabrała prof. Kalypso Nicolaidis z Oxfordu. Zwróciła uwagę na mnogość tradycji solidarnościowych, stawiając zasadnicze pytanie o to, która z nich jest w dzisiejszej debacie najistotniejsza. Prof. Nicolaidis przedstawiła możliwą wizję współczesnej solidarności opierającej się o pewne dyrektywy normatywne. Zgodnie z takim ujęciem, dyskutowane zagadnienie rozumiane jest jako swego rodzaju nienaiwna, międzynarodowa czy może nawet międzyludzka solidarność. – Solidarność to wybór, a nie obowiązek – mówiła Nicolaidis. – Może jednak współcześnie należałoby przekształcić ją w jakąś formę zinstytucjonalizowanej sprawiedliwości? – kontynuowała. 

Kolejnym, zabierającym głos gościem był prof. Norman Davies, który zaczął od przewrotnej obserwacji lingwistycznej, zwracając uwagę, iż słowa „solidarność" i „socjalizm" mają wspólny rdzeń językowy. Jak jednak pokazała historia, na tym ich bliskie związki się kończą. Prof. Davies w swej wypowiedzi zarysował polską tradycję insurekcyjną, w ramach której umiejscowił ruch społeczny „Solidarność". Była to wyjątkowa, narodowa, niezbrojna insurekcja przeciwko niewolącemu reżimowi, w której wielką, inspiratorską rolę odegrał papież Jan Paweł II. Prof. Davies dodał, że rozmawiając na temat „Solidarności" nie należy popadać w nadmiernie intelektualny ton – jego zdaniem,  postrzegać ją trzeba raczej jako prosty i zdecydowany ruch sprzeciwu w stosunku do opresyjnej władzy. 

Wypowiedź dr Hicks z Harvardu ogniskowała się wokół kwestii godności. Zdaniem badaczki jest to podstawowa kategoria w refleksji nad jakimkolwiek konfliktem i to jej pogwałcenie popchnęło społeczeństwo z Lechem Wałęsą na czele do radykalnego sprzeciwu wobec komunistów. Godność Polaków, której podłoże Hicks lokalizuje w teologii, była za PRL-u notorycznie szargana. Solidarność wyrosła zatem z narastającego w ludziach buntu i pragnienia restytucji wartości immanentnej każdemu człowiekowi. 

Solidarność narodziła się z chrześcijańskiej etyki miłości – zauważył prof. Cichocki

Prof. Marek A. Cichocki przywołał historię kształtowania się środowiska Teologii Politycznej jako swoistego kontynuatora tradycji solidarnościowej. Profesor dokonał następnie podziału na dwa nurty w refleksji nad solidarnością: utylitarny, polegający na wspieraniu tych, dzięki którym czerpiemy jakieś korzyści, oraz chrześcijański – oparty o zasadę miłości. Według Cichockiego współczesne społeczeństwa mają problem z ustawieniem jej w centrum polityki, a to właśnie z chrześcijańskiej etyki miłości narodziła się zdaniem autora „Północy i południa" Solidarność, przywracając m.in. wartość ludzkiej pracy. W dalszej części wypowiedzi przyznał, że wciąż trwający kryzys, jaki nastał po zakończeniu zimnej wojny to bardzo dobra okazja, by na nowo odkryć ową etykę solidarności. 

Opracowała Hanna Nowak

KLIKNIJ LINK i obejrzyj debatę! 

*

Organizatorem webinarium było Centre for Democracy and Peace Building, które do partnerskiej współpracy zaprosiło: St. Benet’s Institute, St. Benet’s Hall, University of Oxford oraz Teologię Polityczną. Wydarzenie wspierał Instytut Kultury Polskiej w Londynie.

Solidarity 40 Invite 27.08.20

 


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych 52 numerów TPCT w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.