Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Spotkanie "Król Edyp w Warszawie" - zobacz zdjęcia, przeczytaj inspirację

Spotkanie "Król Edyp w Warszawie" - zobacz zdjęcia, przeczytaj inspirację

28 lutego 2012 r. w Klubie Grawitacja odbyło się spotkanie Teologii Politycznej wokół nowego przekładu "Króla Edypa" Sofoklesa autorstwa Antoniego Libery

Spotkanie:

Król Edyp w Warszawie

28 lutego 2012 r. w Klubie Grawitacja odbyło się spotkanie Teologii Politycznej wokół nowego przekładu "Króla Edypa" Sofoklesa autorstwa Antoniego Libery. Spotkanie prowadził Mateuszu Matyszkowicz. Można było również posłuchać fragmentów tłumaczenia czytanych przez autora przekładu. 

Przeczytaj Inspirację po spotkaniu:

Król Edyp, Antoni Libera i Mateusz Matyszkowicz dyskutowali we wtorkowy wieczór w Grawitacji. W greckiej tragedii każdy odkryje coś innego, coś co zainteresuje i inspiruje,  coś co nakazuje iść dalej – dalej czytać i dalej myśleć. Król Lajos został zabity – fakt. Król Edyp – zostaje nowym królem i mężem – fakt. Miasto pogrąża się w chaosie – fakt. Jednak gdzieś tam, pomiędzy tym co wiadome i pewne, czai się los – inspiracja.

Czy Edyp budząc się o poranku przypuszczał, że w przeciągu jednego dnia przejdzie najdłuższą drogę jaka może przytrafić się człowiekowi – od niewinności do głównego winowajcy? Oczywiście, że nie mógł. Na pozór banalna odpowiedź a rzuca blask na całą człowieczą egzystencję. Edyp nie mógł przewidzieć co go spotka, bo i winy swojej nie przewidział, która dokonała się w momencie narodzin. Edyp był i jest winny, tak jak każdy z nas, bo, jak pytał – potraktujmy ów pytanie iście metafizycznie – Antoni Libera, czy poza wtórną informacją, którą otrzymujemy od rodziców możemy być pewni kto rzeczywiście nimi jest?

Z losem bohatera greckiej tragedii przeplata się los całego miasta. To na tle wspólnoty politycznej ujawnia się indywidualny dramat Edypa, który na samym początku Tragedii, nie świadomy niczyich win i przewinień, odkrywa, że śmierć króla łączy się z niesprawiedliwością miasta. Z metafizycznych pytań o przeszłość i przyszłość człowieka przechodzimy do metafizyki państwa. Król Lajos nie został pomszczony – fakt. Nie ma przyczyny i winnego – fakt. Edyp odkrywa prawdę o sprzęgnięciu pojedynczego grzechu i zła ze złem które spotyka miasto – inspiracja.

 Tomasz Kempski

 

Zobacz zdjęcia:
(Jan Czerniecki)

 


Jeżeli podobał się Państwu ten artykuł?

Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.

Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.