Spis treści
Wstęp
Część pierwsza
HISTORIA APOLOGII, PREKURSORZY NOWEJ APOLOGII, JEJ DEFINICJA I OBSZARY
Rozdział I – Dzieje apologii
1. Narodziny w świecie greckim
2. Starożytne apologie chrześcijańskie
2.1. Wobec judaizmu
2.2. Wobec pogaństwa
3. Apologia w średniowieczu i czasach nowożytnych
Rozdział II – Prekursorzy nowej apologii
1. Blaise Pascal
2. John Henry Newman
3. Gilbert Keith Chesterton
Rozdział III – Kontekst nowej apologii
1. Porzucenie apologetycznej wrażliwości na rzecz dialogu
2. Dekonstrukcja, płynność, polityczna poprawność
3. Utrata religijności, rezygnacja z metafizyki
i tryumf nieokreśloności
4. Bezideowe zmęczenie Europy i przegrana Boga
5. Noc ciemna wiary i niewiary
6. Prześladowania
7. Powrót do chrześcijańskich korzeni czy zmierzch christianitas?
Rozdział IV – Geneza nowej apologii, jej definicja i obszary
1. Proapologijne impulsy Magisterium Kościoła
2. Próby określenia
3. Formy, język i styl
4. Początki nowej apologii, nazwiska i kręgi zainteresowań
5. Relacja do apologetyki i teologii fundamentalnej
6. Niebezpieczeństwa
7. Perspektywy
Część druga
OBSZARY ZAINTERESOWAŃ NOWEJ APOLOGII
Rozdział I – Apologia tożsamości człowieka
1. Apologia historycznej pamięci
1.1. Intuicja Sokratesa
1.2. Modernizacja jako niepamięć
1.3. Ku podmiotowości dojrzałej
2. Apologia odpowiedzialności w świecie pełnym dwuznaczności
2.1. Cień nierozliczonej przeszłości
2.2. Przeciw pozorom demokracji
2.3. Bezdroża ponowoczesnej Europy
2.4. Idee w działaniu
3. Apologia życia wobec cywilizacji śmierci
3.1. Filozoficzno-teologiczne podstawy życia ludzkiego
3.2. Przeciwko przemysłowi śmierci
3.3. Wobec spisku mediów
4. Apologia kultury jako ukazywanie drugiej przestrzeni
4.1. Dziedzictwo wyrazistych autorytetów
4.2. Przeciw salonowym modernizatorom
4.3. Droga do wnętrza
Rozdział II – Apologia obecności chrześcijaństwa w świecie
1. Apologia chrześcijańskiej duszy
1.1. Zredukowana antropologia
1.2. Znaki wiarygodności chrześcijaństwa
2. Apologia katolicyzmu ewangelicznego
2.1. W poszukiwaniu głębi chrześcijaństwa
2.2. Ewangeliczna odnowa Kościoła
2.3. Wobec chrystofobii i dżihadyzmu
3. Apologia wiary w przestrzeni publicznej
3.1. Europa – od średniowiecznej christianitas
do społeczeństwa otwartego
3.2. Chrześcijaństwo w optyce ponowoczesności
Rozdział III – Apologia Jezusa Chrystusa
1. Argumentacja archeologiczna
2. Argumentacja duchowa
3. Argumentacja antyideologiczna
4. Argumentacja historyczno-teologiczna
Zakończenie – wnioski
Bibliografia
Ty też możesz wydawać z nami KSIĄŻKI, produkować PODCASTY, organizować wystawy oraz WYDAWAĆ „Teologię Polityczną Co Tydzień”, jedyny tygodnik filozoficzny w Polsce. Twoje darowizny zamienią się w kolejne artykuły takie jak ten, który właśnie czytałeś i pomogą nam kontynuować i rozwijać nasze projekty oraz tworzyć kolejne. Środowisko Teologii Politycznej działa dzięki darowiznom prywatnych mecenasów kultury – tych okazjonalnych oraz regularnych. Dołącz do nich już dziś i WSPIERAJ TEOLOGIĘ POLITYCZNĄ!