Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

[RELACJA + GALERIA] „Tymon z Aten” Shakespeare'a. Seminarium Antoniego Libery

[RELACJA + GALERIA] „Tymon z Aten” Shakespeare'a. Seminarium Antoniego Libery

Tymon chce zaskarbić sobie miłość innych. Łatwo ulega manipulacji i wykorzystaniu, a jedyna uczciwa postać, upominająca o roztropne zarządzanie majątkiem, to jego sługa – Flaminiusz. Gdy tytułowy bohater znajduje się w potrzebie, sytuacja gwałtownie się odmienia. Niewdzięczni pochlebcy zostawiają go samego, odbierając Tymonowi jego dotychczasową wiarę w świat bogactwa i przepychu. Jego groteskowa głupota ustępuje brutalnej rzeczywistości odrzucenia, bluźnierczym dialogom i niechęci do całej ludzkości – mówił Antoni Libera w trakcie seminarium „Tymon z Aten Shakespeare'a”.

W środę, 26 lipca w redakcji Teologii Politycznej odbyło się drugie w tym roku seminarium z cyklu „Libera tłumaczy klasyków”. Tym razem pisarz zaprezentował fragmenty swojego nowego tłumaczenia Tymona z Aten Williama Shakespeara.

Antoni Libera rozpoczął seminarium od zarysowania źródeł, z których czerpał Shakespeare, budując uniwersum swoich antycznych dramatów. Szczęśliwym trafem czasy, w których dorastał i żył angielski dramaturg, obfitowały w nowe tłumaczenia tekstów, prezentujących starożytny świat. Kluczową lekturą były Żywoty sławnych mężów Plutarcha, przetłumaczone w 1579 roku przez Thomasa Northa. Oprócz niej Shakespeare czytał Iliadę, również świeżo przetłumaczoną, pisma Lukiana z Samosaty oraz Tytusa Liwiusza.

Na bazie tych źródeł Shakespeare stworzył swoje antyczne dramaty. Cztery sztuki dotyczyły starożytnego Rzymu: Koriolan, Juliusz Cezar, Antoniusz i Kleopatra oraz Tytus Andronikus. Razem tworzą one klamrę: pierwsza z wymienionych sztuk, mająca charakter raczej mityczno-legendarny, niż historyczny (ze względu na odległość czasową, która dzieliła Plutarcha i tytułowego bohatera), dotyczy powstania republiki, dwie kolejne, wierniejsze historycznie – jej zmierzchu i powstania cesarstwa, fantastyczny już zupełnie Tytus – latom dekadencji rzymskiego imperium.

Troilus i Kresyda, należący już do dramatów greckich, czerpie swoje inspiracje z Iliady. Tymon z Aten oparty jest zaś na portrecie zawartym w Żywotach... Plutarcha oraz na tekście dialogu Lukiana Tymon albo mizantrop. Kanon antycznych sztuk szekspirowskich zamykają Perykles i Cymbelin. Losy Apoloniusza z Tyru, który nosił ten sam przydomek, co słynny ateński mąż stanu, są historią zaczerpniętą od Johna Gowera – ojca założyciela angielskiej poezji. Cymbelin z kolei opowiada historię założenia Anglii.

Tak rozrysowana topografia szekspirowskiego antyku posłużyła Antoniemu Liberze do prezentacji kontekstu Tymona z Aten. Sztuka ta jest poniekąd bliźniacza wobec pisanego w tym samym okresie Króla Leara – pierwsza stanowiła gorzką groteskę, druga ponurą tragedię; obie z nich są głębokim studium nihilizmu.

Jak każda szekspirowska sztuka, Tymon z Aten podzielony został na dwie części: akty I-III oraz IV-V. Początkowo widzowi przedstawiona jest groteskowa postać tytułowa, roztrwaniająca swój majątek w imię filantropii. Szybko jednak można się zorientować, że Tymonowi przyświeca inny cel – chce zaskarbić sobie miłość innych. Łatwo ulega on jednak manipulacji i wykorzystaniu, a jedyna uczciwa postać, upominająca o roztropne zarządzanie majątkiem, to jego sługa – Flaminiusz. Gdy tytułowy bohater znajduje się w potrzebie, sytuacja gwałtownie się odmienia. Niewdzięczni pochlebcy zostawiają go samego, odbierając jego dotychczasową wiarę w świat bogactwa i przepychu. W części drugiej, wraz ze zmianą sytuacji bohatera, zmienia się i narracja. Groteskowa głupota Tymona ustępuje brutalnej rzeczywistości odrzucenia, bluźnierczym dialogom i niechęci do całej ludzkości. Utracjusz nie jest w stanie uwierzyć w wierność Flaminiusza. Nawet w Apemantusie – filozofie-negatywiście – Tymon nie znajduje bratniej duszy. Ta mistrzowska gra na uczuciach widza jednocześnie oddaje filozoficzną głębię szekspirowskiej sztuki – prawdę o konsekwencjach zawierzenia pozorom i blichtrowi, wiodących w nihilistyczną pustkę.

Maciej Nowak

Fot. Jacek Łagowski

____________

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Zrzut ekranu 2023 06 16 o 14.41.52


Jeżeli podobał się Państwu ten artykuł?

Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.

Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.