Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Marc-Antoine Charpentier, Te Deum [Perły muzyki dawnej]

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Marc-Antoine Charpentier, Te Deum [Perły muzyki dawnej]

Muzyka Charpentiera to kwintesencja stylu barokowego, z jej blaskiem i wyszukaniem, kunsztownym opracowywaniem każdego wersetu tekstu w innej technice, a zarazem kunsztownym połączeniem sacrum i profanum, włączeniem świeckich technik kompozytorskich do muzyki sakralnej


Muzyka Charpentiera to kwintesencja stylu barokowego, z jej blaskiem i wyszukaniem, kunsztownym opracowywaniem każdego wersetu tekstu w innej technice, a zarazem kunsztownym połączeniem sacrum i profanum, włączeniem świeckich technik kompozytorskich do muzyki sakralnej - przeczytaj inaugurujący tekst działu „Perły muzyki dawnej” Antoniny Karpowicz-Zbińkowskiej

Cykl „Perły muzyki dawnej” rozpoczynam od polecenia historycznego już nagrania sławnego Te Deum Marc-Antoine’a Charpentiera, kompozytora na nowo odkrytego w latach 80’ ubiegłego wieku.

Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) to jeden z najsłynniejszych kompozytorów francuskiego baroku, uczeń samego Giacomo Carissimiego (Carissimi zaś był uczniem Monteverdiego, Charpentier jest więc w jakimś sensie spadkobiercą i „duchowym wnukiem” samego Monteverdiego), na dworze Ludwika XIV rywalizował z innym słynnym kompozytorem swoich czasów – Jean-Baptiste’em Lullym, w końcu został mianowany maître de musique w Sainte Chapelle (Kaplicy Św. Ludwika), gdzie aż do śmierci zajmował się komponowaniem głównie muzyki sakralnej.

Nagranie dokonane w 1989 r. przez zespół Les Arts Florissants pod dyrekcją Williama Christiego, pioniera w dziedzinie odkrywania i interpretowania muzyki barokowej, zwłaszcza francuskiej (to on dyktował niepodzielnie styl wykonawczy tej muzyki przez co najmniej dwie dekady) pozostaje do dziś niedościgłym wzorcem.

Na płycie tej oprócz Te Deum - najsławniejszego obecnie dzieła Charpentiera, znajduje się też msza na Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny – Missa Assumpta est Maria oraz Litania loretańska - Litanies de la Vierge. Muzyka Charpentiera to kwintesencja stylu barokowego, z jej blaskiem i wyszukaniem, kunsztownym opracowywaniem każdego wersetu tekstu w innej technice, a zarazem kunsztownym połączeniem sacrum i profanum, włączeniem świeckich technik kompozytorskich do muzyki sakralnej.


Jeżeli podobał się Państwu ten artykuł?

Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.

Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.