Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Huelgas Ensemble, Febus Avant! Music at the Court of Gaston Febus (1331-1391)

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Huelgas Ensemble, Febus Avant! Music at the Court of Gaston Febus (1331-1391)

Prezentujemy zbiór utworów pisanych specjalnie dla hrabiego Gastona III Febusa, wielkiego pasjonata polowań, a zarazem wielkiego wielbiciela muzyki


Na płycie Febus Avant! można znaleźć m.in. sławny utwór – ronadeau Fumeux fume – którego autorem jest Solage, kompozytor zaliczany do kręgów awangardy, czy może raczej dekadencji artystycznej, skupionej wokół dworu papieskiego w Awignonie. Utwór ten opowiada o paleniu jakiegoś odurzającego ziela - pisze Antonina Karpowicz-Zbińkowska w felietonie z cyklu Perły Muzyki Dawnej

Gaston III Febus, hrabia Foix i wicehrabia Beam, swój przydomek otrzymał ze względu na wielką urodę, jednak w historii został zapamiętany głównie jako wielki pasjonat polowań (napisał bogato ilustrowany traktat dotyczący polowań na rozmaite zwierzęta), a także wielbiciel muzyki, zachowały się utwory pisane specjalnie dla niego i na jego cześć.

Płyta Febus Avant! Jest zbiorem tych kompozycji, znajdujących się zwłaszcza w Codexie Chantilly. Mamy tu zatem skomplikowane rytmicznie, metrycznie i melodycznie motety izorytmiczne, ballady, chase (specjalna forma muzyczna opowiadająca o polowaniu), ale także i sławny utwór – ronadeau Fumeux fume, którego autorem jest Solage – kompozytor zaliczany do kręgów awangardy, czy może raczej dekadencji artystycznej, skupionej wokół dworu papieskiego w Awignonie. Utwór ten opowiada o paleniu jakiegoś odurzającego ziela. Znalazłam znakomite tłumaczenie tekstu tego utworu w książce Piotra Orawskiego pt. „Lekcje muzyki”:

Zadymieni, okopceni,

W dymie mędrkujemy.

Niechaj inni swoje myśli

Także w dym spowiją.

My siedzimy i palimy

Omijając wszelkie zło,

Zadymieni, okopceni,

W dymie mędrkujemy.

(tłum. Krzysztof Lipka).

Utwór ten już raz prezentowałam w cyklu Perły muzyki dawnej, ale w wykonaniu zespołu Organum przy okazji omawiania płyty tego zespołu pt. Codex Chantilly.

Antonina Karpowicz-Zbińkowska

PROO NIW belka teksty91


Czy podobał się Państwu ten artykuł?

Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.

Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?

Wydaj z nami

Wydaj z nami „Odpowiedzialność artysty” Jacques'a Maritaina!
Wydaj z nami „Odpowiedzialność artysty” Jacques'a Maritaina!
Brakuje
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.