Płyta „Missa de Beata Virgine" zasługuje na szczególną uwagę bardziej nawet nie ze względu na samą Mszę, ile raczej ze względu na pojedyncze motety Danckertsa, ułożone tutaj w charakterze części zmiennych, czyli propriów, uzupełniających części stałe mszy. Są one wykonane w wyjątkowo spektakularny sposób – pisze Antonina Karpowicz-Zbińkowska w cyklu „Perły muzyki dawnej”.
Marco Mencoboni to włoski klawesynista i organista, uczeń m.in. Tona Koopmana oraz Gustava Leonhardta. Jest także twórcą wokalnego zespołu Cantar Lontano. Znany jest również dość kontrowersyjnych pomysłów dotyczących miejsca i sposobu wykonywania muzyki sakralnej. Z zespołem tym nagrał odnalezioną niedawno Mszę de Beata Virgine nieco zapomnianego XVI-wiecznego kompozytora franko-flamandzkiego Giselina Danckertsa (ok. 1505-1565).
Kompozytor ten znany był bardziej nawet jako teoretyk muzyki. Brał udział, w charakterze sędziego w publicznej debacie (gdyż tak niegdyś rozstrzygano spory naukowe) temat natury skal muzycznych pomiędzy Vincente Lusitano a Nicolą Vincentino, w której sprzeciwiał się poglądom Vincentina.
Sam natomiast był zatrudniony jako śpiewak w kapeli papieskiej, czyli sławnej Cappella Sistina, jednak po Soborze Trydenckim został z niej zwolniony i to z dość niepochlebną opinią.
Płyta Missa de Beata Virgine zasługuje na szczególną uwagę bardziej nawet nie ze względu na samą Mszę, ile raczej ze względu na pojedyncze motety Danckertsa, ułożone tutaj w charakterze części zmiennych, czyli propriów, uzupełniających części stałe mszy. Są one wykonane w wyjątkowo spektakularny sposób, mianowicie wyłącznie męskimi głosami, ale z dodaniem głosu basso profondo, który pełni tu rolę zbliżoną do bourdonu. Trzeba przyznać, że ta muzyka i to właśnie wykonanie podnosi wszystkie włoski na skórze.
Oto 5-głosowy motet Gaudeamus omnes in Domino, który pełni tu rolę introitu.
A tu wyjątkowo piękny motet Alleluja. Assumpta est Maria.
I wreszcie offertorium Felix namque es.
Całość płyty można znaleźć pod tym linkiem:
&list=OLAK5uy_k3-Ym_MtaxX-ghD_Dw3ely2HpbDZ3sNio&index=1
Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!
(ur. 1975 r.) doktor nauk teologicznych, muzykolog, redaktor Christianitas. Publikowała w „Studia Theologica Varsaviensia, Christianitas, na portalu Teologii Politycznej oraz we Frondzie LUX. Autorka książek „Teologia muzyki w dialogach filozoficznych św. Augustyna” (Kraków, 2013) i „Zwierciadło muzyki” (Tyniec/Bibliotekianitas, 2016). Mieszka w Warszawie.