Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Cantar Lontano, Ghiselin Danckerts, Missa de Beata Virgine

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Cantar Lontano, Ghiselin Danckerts, Missa de Beata Virgine

Płyta „Missa de Beata Virgine" zasługuje na szczególną uwagę bardziej nawet nie ze względu na samą Mszę, ile raczej ze względu na pojedyncze motety Danckertsa, ułożone tutaj w charakterze części zmiennych, czyli propriów, uzupełniających części stałe mszy. Są one wykonane w wyjątkowo spektakularny sposób – pisze Antonina Karpowicz-Zbińkowska w cyklu „Perły muzyki dawnej”.

Marco Mencoboni to włoski klawesynista i organista, uczeń m.in. Tona Koopmana oraz Gustava Leonhardta. Jest także twórcą wokalnego zespołu Cantar Lontano. Znany jest również dość kontrowersyjnych pomysłów dotyczących miejsca i sposobu wykonywania muzyki sakralnej. Z zespołem tym nagrał odnalezioną niedawno Mszę de Beata Virgine nieco zapomnianego XVI-wiecznego kompozytora franko-flamandzkiego Giselina Danckertsa (ok. 1505-1565).

Kompozytor ten znany był bardziej nawet jako teoretyk muzyki. Brał udział, w charakterze sędziego w publicznej debacie (gdyż tak niegdyś rozstrzygano spory naukowe) temat natury skal muzycznych pomiędzy Vincente Lusitano a Nicolą Vincentino, w której sprzeciwiał się poglądom Vincentina.

Sam natomiast był zatrudniony jako śpiewak w kapeli papieskiej, czyli sławnej Cappella Sistina, jednak po Soborze Trydenckim został z niej zwolniony i to z dość niepochlebną opinią.

Płyta Missa de Beata Virgine zasługuje na szczególną uwagę bardziej nawet nie ze względu na samą Mszę, ile raczej ze względu na pojedyncze motety Danckertsa, ułożone tutaj w charakterze części zmiennych, czyli propriów, uzupełniających części stałe mszy. Są one wykonane w wyjątkowo spektakularny sposób, mianowicie wyłącznie męskimi głosami, ale z dodaniem głosu basso profondo, który pełni tu rolę zbliżoną do bourdonu. Trzeba przyznać, że ta muzyka i to właśnie wykonanie podnosi wszystkie włoski na skórze.

Oto 5-głosowy motet Gaudeamus omnes in Domino, który pełni tu rolę introitu.

A tu wyjątkowo piękny motet Alleluja. Assumpta est Maria.

I wreszcie offertorium Felix namque es.

Całość płyty można znaleźć pod tym linkiem:

&list=OLAK5uy_k3-Ym_MtaxX-ghD_Dw3ely2HpbDZ3sNio&index=1

PROO NIW belka teksty53

 


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych 52 numerów TPCT w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.