Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

JP2 Lecture: „Quem quaeritis? – Teatr w poszukiwaniu sensu”

JP2 Lecture: „Quem quaeritis? – Teatr w poszukiwaniu sensu”

Wykład prof. Jarosława Kiliana był refleksją nad poszukiwaniami, przed którymi stoi teatr współcześnie. Jakie jest dziś jego znaczenie, czego szuka, co chce opowiedzieć? Jak wyjaśnić paradoks, że „Teatr jest kłamstwem, które uświadamia nam Prawdę”. Początek wykładu i transmisji – dziś o godz. 16:30.

„Quem quaeritis? (kogo szukacie?)” „Z tych słów, częściowo mówionych, częściowo śpiewanych, zgodnie z dawnym zwyczajem, wywodzącym się jeszcze ze starożytności, wywodzi się teatr europejski”. „Quem Quaeritis?” było wymianą jednego pytania, jednej odpowiedzi i jednego polecenia między aniołami przy grobie Chrystusa a trzema Mariami –  Dziewicą Marią, Marią Magdaleną i Marią, siostrą Łazarza.
Pytanie to pozostaje wyzwaniem dla teatru do dziś. Wykład będzie refleksją nad poszukiwaniami, przed którymi stoi teatr współcześnie. Jakie jest dziś jego znaczenie, czego szuka, co chce opowiedzieć? Jak wyjaśnić paradoks, że „Teatr jest kłamstwem, które uświadamia nam Prawdę”.

 

Jarosław Kilian – reżyser teatralny i operowy. Wieloletni dziekan Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej i pedagog w Collegium Civitas. Od 2022 wykładowca Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu – Angelicum w Rzymie. Dyrektor Teatru Lalka w Warszawie. W latach 1999-2010 był dyrektorem artystycznym Teatru Polskiego w Warszawie. Wywodzi się z rodziny od trzech pokoleń związanej z teatrem (ojciec Adam Kilian był scenografem). Ukończył historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserię w warszawskiej PWST. Odbył staż u Petera Brooka w Wiedniu. Stypendysta British Council i Departamentu Stanu USA. Od 1990 roku pracuje w teatrach dramatycznych i operowych w całej Polsce.

Jako reżyser realizował dramaty klasyczne, polski dramat romantyczny, sztuki współczesne, a także widowiska dla dzieci. Reżyserował opery (Mozart, Haendel, Humperdinck, Kurpiński, Moniuszko, Czyż, Rudziński) m.in. na scenach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Teatru Wielkiego w Łodzi, Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie oraz widowiska plenerowe (Misterium, Świątynia Opatrzności). Był współautorem cyklu Muzyka łagodzi obyczaje w TVP. Zrealizował ponad sześćdziesiąt spektakli teatralnych, widowisk plenerowych i telewizyjnych.

Był współautorem scenariuszy wystaw plastycznych w najważniejszych muzeach warszawskich. Tłumaczył z angielskiego i francuskiego książki z dziedziny historii sztuki oraz literaturę dla dzieci (m.in. Przygody Tintina i Przygody Asterixa). Pełnił funkcję eksperta Europejskiej Komisji Kultury w Brukseli (program „Culture 2000”).

Do jego ważniejszych realizacji teatralnych należą: Komedia omyłek Szekspira (Teatr Kochanowskiego w Opolu), Balladyna Słowackiego (Teatr Powszechny w Warszawie), Kartoteka Różewicza (Teatr Miejski w Gdyni) oraz spektakle w Teatrze Polskim w Warszawie: Sen nocy letniej, Burza, Jak wam się podoba i Opowieść zimowa Szekspira, Zielona Gęś wg Gałczyńskiego, Don Juan Moliera, Odyseja wg Homera, Zemsta oraz Mąż i żona Fredry, Podróże Guliwera wg Swifta.

W 2021 w Teatrze Lalka w Warszawie wyreżyserował spektakle Ordo virtutum Hildegardy z Bingen i Boską Komedię wg Dantego Zrealizował opery, m.in. Krakowiaków i górali Bogusławskiego i Stefaniego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej oraz Halkę Moniuszki (Teatr Wielki w Łodzi), Nędzę uszczęśliwioną Kamieńskiego, Bastien i Bastienne Mozarta, Rinaldo Haendla (Polska Opera Królewska w Warszawie, 2021). Ostatnio wyreżyserował w Teatrze Telewizji Dziadów Część II Adama Mickiewicza (2023) i galę International Opera Awwards w Teatrze Wielkim Operze Narodowej.

W 2019 roku wyróżniony Literacką Nagrodą im Leopolda Staffa w kategorii „wydarzenie artystyczne” za autorskie przedstawienie Ptak zielonopióry w Teatrze Lalka w Warszawie. W 2021 na 45. Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka żywa” otrzymał nagrodę za „cud w teatrze” za inscenizację Baśni o pięknej Parysadzie i Ptaku Bulbulezarze wg Leśmiana.

 ***

Otwarte wykłady Janopawłowe wygłaszane przez uczonych z całego świata są organizowane przez Instytut Kultury św. Jana Pawła II na wydziale Filozofii Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu – Angelicum w Rzymie, rzymskiej Alma Mater Karola Wojtyły.

Instytut Kultury św. Jana Pawła II jest interdyscyplinarną instytucją naukowo-dydaktyczną powołaną na Wydziale Filozofii Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu (Angelicum) w Rzymie w stulecie urodzin Jana Pawła II 18 maja 2020 r. Misją Instytutu jest refleksja nad najważniejszymi problemami współczesnego Kościoła i świata inspirowana życiem i myślą św. Jana Pawła II. Celem Instytutu jest więc nie tylko badanie dorobku Wielkiego Papieża, ale również myślenie wraz z nim o najważniejszych sprawach kultury duchowej, a więc np. solidarności, miłosierdziu, sztuce chrześcijańskiej, miejscu Kościoła we współczesnym świecie czy kryzysie duchowym Europy.

Instytut jest współprowadzony przez Fundację Świętego Mikołaja (wydawcę Teologii Politycznej) i w całości finansowany przez prywatnych darczyńców z Polski.

Zapraszamy serdecznie do ich grona! >> https://teologiapolityczna.pl/jp2

 


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych 52 numerów TPCT w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wydaj z nami

Zostań wydawcą zbioru ks. Janusza St. Pasierba „Kult i kultura”
Wesprzyj wydanie niezwykłego zbioru ks. Pasierba
Brakuje
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.