„Sokrates i państwo” Richarda Krauta to jedna z najważniejszych pozycji we współczesnej literaturze naukowej poświęconej dialogom sokratycznym Platona
„Sokrates i państwo” Richarda Krauta to jedna z najważniejszych pozycji we współczesnej literaturze naukowej poświęconej dialogom sokratycznym Platona. Teologia Polityczna jest pierwszym wydawcą, który pragnie udostępnić je polskiemu Czytelnikowi. Bez Państwa pomocy będzie to jednak niemożliwe. Dlatego bardzo prosimy o finansowe wsparcie tej inicjatywy. Już teraz dziękujemy za każdą złotówkę przekazaną na ten cel
Richard Kraut, profesor filozofii na Northwestern University, stawia sobie w książce „Sokrates i państwo” dwa cele:
1) „uchwycenie teorii politycznej, na gruncie której Sokrates odrzuca w platońskim Kritonie sugestię ucieczki z więzienia”;
2) „umieszczenie tego dialogu w kontekście analizy ogólnej orientacji politycznej przypisywanej Sokratesowi (…) we wszystkich wczesnych dialogach Platona”.
W przedmowie do książki znajdziemy opinię Autora na temat politycznej wymowy Kritona, którą potem Richard Kraut uzasadnia i rozwija w dalszej części swojego dzieła:
– Podczas lektury Kritona trudno oprzeć się wrażeniu, że przedstawiona w tekście filozofia polityczna jest agresywnie autorytarna. Przesadny, jak się zdaje, nacisk kładzie się w niej na potrzebę prawa i porządku, zaś zbyt mało miejsca nie przeznacza się w jej ramach na prawo do sprzeciwu i nieposłuszeństwa (czy wręcz zupełnie się je wyklucza). Obywatele stają się niewolnikami państwa i muszą przestrzegać nakazów państwa niczym dzieci słuchające rodziców. Podobnie jak Sokrates musi zaakceptować czekającą go karę pomimo całej jej niesprawiedliwości, tak wszyscy obywatele muszą podporządkować się nakazom państwa, niezależnie od ich arbitralności. A jeśli komuś nie podoba się to, jak Ateny uchwalają i egzekwują swoje prawa, to ktoś taki powinien opuścić miasto-państwo.
– W niniejszej książce twierdzę, że takie wrażenie z lektury Kritona jest z gruntu fałszywe. Jeśli wczytamy się w przemowę Praw, przekonamy się, że nie dokonuje się w niej radykalnego ograniczenia prawa do sprzeciwu czy nieposłuszeństwa wobec państwa. Jak niebawem zobaczymy, tekst Kritona nie jest jednostronnym manifestem autorytaryzmu, społecznej niezmienności i supremacji państwa. Bardziej uzasadnione byłoby odczytanie go jako próby znalezienia stabilnej równowagi pomiędzy potrzebami obywateli oraz potrzebami państwa. Ateńskie Prawa próbują ze sobą pogodzić dwie antagonistyczne idee: a) obywatele winni są państwu lojalność w takiej czy innej formie, bez której państwo nie może przetrwać; b) istnieje moralne kryterium osądu państwa, które musi zostać przez obywateli zakwestionowane, jeśli kryteriów tych nie spełni. Ponieważ tekst Kritona stanowi próbę wzajemnego uzgodnienia tych dwóch idei, zawartej w nim filozofii politycznej nie sposób podsumować przy użyciu prostych formuł. Obywatel nie staje się tutaj tak naprawdę niewolnikiem państwa; nie wymaga się również od niego ślepego posłuszeństwa; podobnie jak nie mówi się obywatelowi: „kochaj albo rzuć”. Wbrew powstającemu na początku lektury wrażeniu, a także wbrew zgodnym w tym punkcie uczonym, przesadą jest uznanie tego dialogu za jeden z najbardziej surowych w swej wymowie tekstów w historii myśli prawniczej. Jego przekaz jest znacznie bardziej wyważony niż byliby skłonni przyznać jego czytelnicy.
Richard Kraut, Sokrates i państwo, tłum. Michał Filipczuk
Dzieło Richarda Krauta to druga książka – po „Religii Sokratesa” autorstwa Marka L. McPherrana – poświęcona Sokratesowi, która ukaże się nakładem Teologii Politycznej w serii „Monografie Teologii Politycznej”.
_________________________________
Zebrana kwota pozwoli nam opłacić druk, redakcję, korektę, skład, a także koszty administracji związane z przygotowaniem książki do druku i dystrybucją.
- Każda osoba, która wesprze wydanie książki Richarda Krauta zostanie wymieniona z imienia i nazwiska na pierwszych stronach publikacji (chyba, że wskazała, iż chce pozostać anonimowym darczyńcą).
- Każdy, kto dokona wpłaty z dopiskiem "Kraut" w okresie trwania zbiórki w wysokości co najmniej 75 zł, otrzyma publikację gratis.
- Darczyńcy, którzy zaoferują ponad 1000 zł otrzymają specjalne podziękowania na stronie redakcyjnej.
Wpłaty na książkę Richarda Krauta można dokonać także tradycyjnie wpłacając na konto Fundacji Świętego Mikołaja o numerze 64 2130 0004 2001 0299 9993 0001 z dopiskiem "Kraut".
Konto bankowe dla przelewów zagranicznych: PKO PB 18 1440 1387 0000 0000 1092 6483 IBAN: PL SWIFT: BPKOPLPW
Równocześnie informujemy, że osoby wpłacające poza portalem tradycyjnie na konto podane powyżej będą wymienione z imienia i nazwiska na pierwszych stronach publikacji zgodnie z życzeniem (jawny lub anonimowy darczyńca).
Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!