Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Ukazał się nowy numer kwartalnika Arttak-Sztuki Piękne!

Ukazał się nowy numer kwartalnika Arttak-Sztuki Piękne!

Zobacz, co w środku!

Jako członek Zespołu Teologii Politycznej mam przyjemność przedstawić drugi numer pisma    

wydawanego przez Zarząd Główny Związku Artystów Plastyków „Artttak-Sztuki Piękne”.

Od połowy czerwca można go kupić  w Empikach. Twarzą numeru jest pisarz i dramaturg Paweł Huelle. Problemy estetyki i filozofii sztuki są bardzo bliskie refleksji gdańskiego powieściopisarza, stąd jego obecność w Arttaku-Sztukach Pięknych”. W jego wydana 2008 roku głośna powieść „Ostatnia Wieczerza”  poświęcona jest w całości problemowi uzasadnienia sztuki w świecie współczesnych. Paweł Huelle zdaje się uważać za Nietzschem, że tworzenie sztuki to ostatnia czynność metafizyczna w kulturze Zachodu. Paweł Huelle jest bardzo krytyczny wobec tych twórców, nazywa ich ironicznie „awangardykami”, którzy poszukiwanie wartości humanistycznych w sztuce, zamienili w pogoń za szybkim i tanim rozgłosem oraz służbę w propagandzie podejrzanych ideologii. I o tym mówi w rozmowie zatytułowanej „Sztuka jest aktem bezinteresownym”.

W numerze prezentowana jest sylwetka zmarłego 14 czerwca znakomitego malarza profesora Jerzego Mierzejewskiego. Ten urodzony 1917 roku syn Jacka Mierzejewskiego, wybitnego twórcy polskiego modernizmu, był zawsze twórcą osobnym, nie przystającym do tego, co płynęło z nurtem czasu. Ulubionym powiedzeniem Mierzejewskiego było stwierdzenie, że „malarstwo to walka z czasem za pomocą dwuwymiarowej przestrzeni płótna”. Związany za środowiskiem ludzi filmu ( był wiele lat dziekanem i prorektorem w łódzkiej Szkole Filmowej, działał aktywnie wiele lat w ZPAP) jest przykładem artysty totalnie oddanego sztuce. Malarstwo prawie całkowicie wypełniło jego życie, stało się wręcz światopoglądem, stąd tytuł eseju o Mierzejewskim „Malarstwo jako światopogląd”. Mierzejewski o czym możemy przekonać czytając rozmowę z nim, był malarzem, erudytą i filozofem. Jak mówi, całą swoją wiedzę o ludziach i świecie zawdzięcza malarstwu, bo malarstwo, to działalność kontemplacyjna.

Autorem filmu o Jerzym Mierzejewskim pt „Sztuka milczenia” jest Rafael Lewandowski.  którym rozmowa drukowania jest w piśmie. Rok temu zadebiutował znakomitym filmem fabularnym „Kret”, który zdobył międzynarodowe uznanie. Jest autorem kilkudziesięciu filmów dokumentalnych,  w tym wielu o sztuce. Jego sposób obrazowania jest bardzo malarski, plastyczny. Rafael Lewandowki to reżyser o silnej estetycznej dyspozycji. Urodzony i wykształcony we Francji na Sorbonie, (mama Francuska, ojciec Polak) łączy w swojej twórczości filmowej i refleksji kartezjańską jasność ze słowiańską wrażliwością.

Prezentujemy w numerze rozmowę Joanny Daszkiewicz z prof. Marią Gołaszewską, filozofem i estetykiem, uczennicą wielkiego polskiego fenomenologa Romana Ingardena.

„Musimy się zgodzić, że głębokie „przeżycie estetyczne” – mówi prof. Maria Gołaszewska - nie jest czymś byle jakim, co powinno się często wydarzać. Jest to stan wyjątkowy człowieka, który odkrywa coś niezwykłego niekoniecznie tylko w sztuce, ale też i w rzeczywistości”.   

W 6 grudnia 2011 odbyła się w „Domu Plastyka” w Warszawie sesja naukowa poświęcana zagadnieniu estetyzacji. Organizatorem był Zarząd Główny ZPAP, redakcja „Arttaka” i Zakład Filozofii Kultury, którym kieruje Pani profesor Zofia Rosińska. W numerze drukujemy dwa referaty: „Dominacja pozoru” Zofii Rosińskiej i Jacka Kucaby „Pomiędzy perspektywą rozumu a przestrzenią zmysłów. Estetyka rzeźby”. Kolejne eseje na ten szczególnie dziś ważny problem sztuki, czyli rozchodzenia się estetyki z etyką, w  następnym numerze.         
Paweł Huelle napisał esej o sztuce Krzysztofa Izdebskiego –Cruza. „Jest to koncepcja sztuki przedstawiającej o wysokim nasyceniu nastrojem, symbolem i zaskakującym elementem poetyckim. Towarzyszy temu absolutna doskonałość warsztatowa, pozwalająca artyście na swobodne poruszanie się także w głębszych – bo romantycznych warstwach czy nawet renesansowych obszarach tradycji”.

Świetny poeta Krzysztof Kuczkowski w erudycyjnym szkicu analizuje obrazy Marka Okrassy jako epifanii bardzo charakterystycznego dla naszych czasów stanu acedii, nudy. 

Profesor Stanisław Tabisz, Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pisze w eseju pt „Ostateczny kres” pisze o  twórczości Zbigniewa Cebuli.      

Profesor Wiesław Ratajczak z Uniwersytetu Poznańskiego przedstawia książki wybitnego znawcy muzyki klasycznej i krytyka sztuki Krzysztofa Lipki. Z tekstu, który jest czymś więcej niż recenzją wyłania się osobowość o niezwykle szerokich horyzontach, chciałoby się powiedzieć „humanisty starej daty”, których tak bardzo brakuje w kulturze współczesnej nastawionej na wąską specjalizację.      

Ponadto w numerze sylwetki świetnego malarza holenderskiego Jana van der Pol’a, Jacka Sempolińskiego, Jadwigi Kraupe i Gustawa Zemły.

Opis ten nie wyczerpuje bogatej zawartości drugiego numeru. Zapraszam do lektury „Arttaka-Sztuk Pięknych”.        

Maciej Mazurek

 

 


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wydaj z nami

Wydaj z nami „Herezję sekularności” Piotra Popiołka
Pierwsza polska monografia koncepcji Radykalnej Ortodoksji Johna Millbanka
Brakuje
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.