Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

"Państwo" we wczesnej filozofii konfucjańskiej - Józef Pawłowski

Zarówno współczesne badania sinologiczne, jak i dane archeologiczne czy etnograficzne nie dają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy w Chinach wykształciły się pierwsze struktury państwowe. Obecnie wiadomo, że cywilizacja chińska istniała w pewnych formach już około pięciu tysięcy lat temu.

Zarówno współczesne badania sinologiczne, jak i dane archeologiczne czy etnograficzne nie dają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy w Chinach wykształciły się pierwsze struktury państwowe. Obecnie wiadomo, że cywilizacja chińska istniała w pewnych formach już około pięciu tysięcy lat temu.

 

 

 

"Państwo" we wczesnej filozofii konfucjańskiej

Józef Pawłowski

wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

ilość stron: 246

 

Powstanie i początki państwa w przekazach z epoki

Zarówno współczesne badania sinologiczne, jak i dane archeologiczne czy etnograficzne nie dają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy w Chinach wykształciły się pierwsze struktury państwowe. Obecnie wiadomo, że cywilizacja chińska istniała w pewnych formach już około pięciu tysięcy lat temu. Chińscy badacze mówią często o siedmiu tysiącach lat historii swojego kraju, jednocześnie podkreślając ciągłość państwowości chińskiej. Obecny stan nauki pozwala stwierdzić, że istnieje ciągłość trwania kultury chińskiej od neolitu do czasów, w których pojawiają się pierwsze dokumenty historyczne. Można zatem założyć, że w chińskich kulturach neolitycznych istniały już zhierarchizowane struktury społeczne, o czym świadczą chociażby groby z tamtego okresu, w których widoczna jest ranga grzebanych osób (wielkość i wyposażenie grobów). Nie można natomiast stwierdzić, czy grupy społeczne w ówczesnych czasach miały jednego władcę, czy zamieszkiwały stale na jednym obszarze i czy łączyła je jakaś świadomość wspólnoty etnicznej. Odwołując się do współczesnej nauki o państwie (na przykład do teorii Georga Jellinka), nie ma dowodów, że w okresie neolitu istniał w Chinach jednolity reżim polityczny władający określonym społeczeństwem (narodem) na określonym terytorium – zatem czy istniała instytucja państwa. Pierwsze dostępne dokumenty historyczne, a mianowicie kości wróżebne, dowodzą, że w czasach historycznie najdawniejszych istniała wysoko zorganizowana struktura społeczna, na czele której stał władca. Chińscy naukowcy wiążą powstanie pisma z „potrzebami państwa”. Jest to na pewno słuszne w tym sensie, że w jakimś momencie rozwoju społecznego koniecznością stało się stworzenie narzędzia komunikacji, bez którego te struktury społeczne nie mogłyby normalnie funkcjonować, a tym bardziej rozwijać się. Najstarsze inskrypcje wróżebne z okresu Shang są rzeczywiście swoistymi dokumentami państwowymi, gdyż państwo Shang było instytucją po pierwsze familijną, po drugie religijną; wróżenie natomiast było ważnym sposobem kontaktu z duchami przodków, źródłem władzy i jej legitymacją. Poza tym wróżby dawały odpowiedzi  lub wskazówki w sprawach istotnych dla państwa, takich jak wyprawy wojenne czy udane zbiory, losy króla lub mianowanie urzędników.

 

przeczytaj cały fragment

 


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych 52 numerów TPCT w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.