Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Dziesięć znamion Kościoła w permanentnej misji. Wykład George'a Weigla

Dziesięć znamion Kościoła w permanentnej misji. Wykład George'a Weigla

W ciągu dwóch tysięcy lat chrześcijanie zmagali się się z licznymi wyzwaniami. Odpowiedzią „Kościoła w permanentnej misji” na współczesny agresywny sekularyzm i postmodernizm są omówione przez George'a Weigla znamiona, takie jak: głęboka relacja z Chrystusem, życie i działanie oparte na sakramentach czy Biblia jako Słowo Boże, które prowadzi do zbawienia.

W środę, 14 maja o godzinie 16:30, w Instytucie Kultury św. Jana Pawła II w rzymskim Angelicum odbył się wykład, podczas którego prof. George Weigel przedstawił swoim słuchaczom dziesięć znamion Kościoła w permanentnej misji – katolicyzmu ewangelicznego, który nie jest odłamem domniemanego katolicyzmu w ogóle, lecz dookreśleniem jego współczesnego charakteru, wyznaczonego przez próbę odpowiedzi na dzisiejsze problemy, właśnie poprzez skupienie na działaniach ewangelizacyjnych. Podstawy, na których opiera się ta próba, położył pontyfikat Leona XIII, a ich pełnego rozwinięcia dokonał Sobór Watykański II, interpretowany przez Jana Pawła II i Benedykta XVI.

Każda reforma, ale także wszelkie działania Kościoła, bazują na głębokim przekonaniu o tym, że Wspólnota ta jest szczególnym miejscem spotkania z wcielonym Bogiem, umożliwiającym wierzącym nawiązanie z Nim relacji poprzez Biblię, sakramenty czy uczynki miłosierdzia. To pierwsze znamię – skupienie na relacji z Chrystusem – prowadzi poprzez słowa „Ja jestem drogą i prawdą, i życiem” do drugiego z nich, podkreślającego autorytet Kościoła w zakresie prawd wiary i, tym samym, drogi wiodącej wiernych do Boga. Katolicyzm ewangeliczny oferuje, wbrew postmodernizmowi, prawdę i wzór, który pozwala wieść życie prowadzące do zbawienia.

Środkami tego zbawienia są sakramenty (trzecie znamię), w tym chrzest i Eucharystia, włączające wiernych w życie liturgiczne i w zgłębienie Słowa Bożego – uczestnictwo w communio sanctorum. Bogate życie sakramentalne Kościoła w permanentnej misji skutkować ma nieustającym nawracaniem jego wiernych (znamię czwarte). Katolicyzm ewangeliczny, świadomy grzeszności człowieka, wzywa do takiego nawracania poprzez ciągły rozwój w kierunku rozkwitu umysłowego, duchowego i moralnego, prowadzącego ostatecznie do wiecznego życia.

Życie liturgiczne Kościoła w permanentnej misji pozwala wiernym doświadczyć piękna w liturgii (znamię piąte). Odczarowany – by posłużyć się pojęciem Maxa Webera – świat, ponownie może oczarować nas w pięknie, którego źródłem może być zarówno liturgia w tradycyjnym, jak i nowym rycie Mszy Świętej.

Podejście, które potrafi łączyć zdobycze współczesności w postaci historyczno-krytycznych badań nad Pismem Świętym z tradycyjną, teologiczną egzegezą stanowi kolejne znamię Kościoła w permanentnej misji. Pozwala ono traktować Biblię ponownie jak Słowo Boga. Nowoczesne badania nad świętymi tekstami stanowią tutaj jedynie narzędzie, które pozwala co prawda odkrywać znaczenie tekstu, ale decydujący głos w ich interpretacji jest przede wszystkim nasza wiara.

Podobnie jak krytyczne metody, pozbawione żywego kontaktu z Objawieniem skutkują nieufnością wobec jej treści, tak postmodernistyczna kultura niechętna wszelkiemu autorytetowi odrzuca hierarchiczny porządek Kościoła, w którym jest miejsce na różnego rodzaju powołania (znamię siódme). Dotyczy to zarówno księży, z biskupem Rzymu, będącym sukcesorem apostolskim, na czele, jak i wiernych świeckich, wezwanych do głoszenia i życia według Ewangelii w ich otoczeniu.

Realizowanie tego powołania ma niebagatelne znaczenie kulturotwórcze – Kościół w permanentnej misji jest zarówno twórczy, jak i kontrkulturowy (znamię ósmy). Unikalna kultura, budowana przez Lud Boży, przemienia świat, ale także musi przeciwstawić się i krytykować agresywny nihilizm, sekularyzm czy wręcz Chrystofobię. Jedno i drugie zadanie, przed którym stoi katolicyzm ewangeliczny, pełni istotną rolę w uzdrawianiu współczesnego świata.

W dyskusji z tym współczesnym, często wrogim chrześcijaństwu, światem, Kościół musi posługiwać się dwoma językami – zarówno ukształtowanym przez swoją tradycję, opartym na Piśmie Świętym, jak i racjonalistycznym językiem XXI wieku. W dyskusjach na istotne dla naszej współczesności tematy, katolicyzm ewangeliczny chce prezentować swoje stanowisko w przejrzystym toku argumentacyjnym, który z jednej strony pozwoli wejść w dialog ze współczesną kulturą, z drugiej zaś obali antykościelny mit, ukazujący chrześcijaństwo jako sektę, domagającą się bezrozumnego posłuszeństwa.

Ostatnim znamieniem Kościoła w permanentnej misji jest oczekiwanie na ponowne przyjście Chrystusa, a póki to nie następuje, głoszenie Ewangelii dla zbawienia całego świata. Stanowi to istotę tej permanentnej misji – wierni, którzy „przychodzą do Boga, do Galilei”, wracają z niej do świata, wzywając go do nawrócenia i życia w ewangelicznej prawdzie.

mn

Fot. Alessandro Fucilla

***

Otwarte wykłady Janopawłowe wygłaszane przez uczonych z całego świata są organizowane przez Instytut Kultury św. Jana Pawła II na wydziale Filozofii Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu –Angelicum w Rzymie, rzymskiej Alma Mater Karola Wojtyły.

Instytut Kultury św. Jana Pawła II jest interdyscyplinarną instytucją naukowo-dydaktyczną powołaną na Wydziale Filozofii Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu (Angelicum) w Rzymie w stulecie urodzin Jana Pawła II 18 maja 2020 r. Misją Instytutu jest refleksja nad najważniejszymi problemami współczesnego Kościoła i świata inspirowana życiem i myślą św. Jana Pawła II. Celem Instytutu jest więc nie tylko badanie dorobku Wielkiego Papieża, ale również myślenie wraz z nim o najważniejszych sprawach kultury duchowej, a więc np. solidarności, miłosierdziu, sztuce chrześcijańskiej, miejscu Kościoła we współczesnym świecie czy kryzysie duchowym Europy.

Instytut jest współprowadzony przez Fundację Świętego Mikołaja (wydawcę Teologii Politycznej) i w całości finansowany przez prywatnych darczyńców z Polski.

Zapraszamy serdecznie do ich grona! >> https://teologiapolityczna.pl/jp2


Ty też możesz wydawać z nami KSIĄŻKI, produkować PODCASTY, organizować wystawy oraz WYDAWAĆ „Teologię Polityczną Co Tydzień”, jedyny tygodnik filozoficzny w Polsce. Twoje darowizny zamienią się w kolejne artykuły takie jak ten, który właśnie czytałeś i pomogą nam kontynuować i rozwijać nasze projekty oraz tworzyć kolejne. Środowisko Teologii Politycznej działa dzięki darowiznom prywatnych mecenasów kultury – tych okazjonalnych oraz regularnych. Dołącz do nich już dziś i WSPIERAJ TEOLOGIĘ POLITYCZNĄ!

Wydaj z nami

Wydaj z nami „O islamie” Rémiego Brague'a po polsku!
Zostań mecenasem polskiego wydania „O islamie” Rémiego Brague'a
Brakuje
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.