Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: G. F. Handel, Orlando

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: G. F. Handel, Orlando

Nagranie opery Orlando dokonane pod dyrekcją Christophera Hogwooda to prawdziwy majstersztyk


Typowe dla Christophera Hogwooda miękkie i stonowane brzmienie wsparte przez mistrzowskie kreacje solistów takich jak Emma Kirkby i James Bowman, sprawiają, że wraca się do tego nagrania nawet po latach z wielkim sentymentem - pisze Antonina Karpowicz-Zbińkowska w felietonie z cyklu Perły Muzyki Dawnej

Dwa eposy rycerskie, napisane w renesansie, ale opisujące legendarne dzieje rycerzy średniowiecznych zawładnęły na tyle wyobraźnią wielu artystów europejskich, że stały się najpopularniejszym źródłem i podstawą wielu oper barokowych. Są to oczywiście Jerozolima wyzwolona Tassa i Orland szalony (Orlando furioso) Ariosta. Nieznajomość tych eposów sprawia, że wiele elementów naszej kultury: literatury, malarstwa, czy muzyki, staje się dla nas nieczytelna. Tymczasem oba stanowiły potężne źródło inspiracji dla wszystkich rodzajów sztuk.

W dziedzinie muzyki oba eposy w swoim czasie niemalże konkurowały ze sobą w liczbie utworów muzycznych napisanych na ich motywach. Sam Georg Friedrich Handel napisał trzy opery oparte na motywach zaczerpniętych z Orlanda szalonego: Alcinę, Ariodante i Orlanda. Na jego podstawie opery pisali także Vivaldi, Lully i Rameau.

Christopher Hogwood, znawca twórczości Haendla, jest jednym z tych, którzy odkrywali na powrót jego opery dla współczesności. Nagranie opery Orlando dokonane pod jego dyrekcją, to prawdziwy majstersztyk. Typowe dla niego miękkie i stonowane brzmienie wsparte przez mistrzowskie kreacje solistów takich jak Emma Kirkby i James Bowman, sprawiają, że wraca się do tego nagrania nawet po latach z wielkim sentymentem i stwierdza, że nic a nic się ono nie zestarzało.

Antonina Karpowicz-Zbińkowska

PROO NIW belka teksty92


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych 52 numerów TPCT w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.