Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: G. F. Handel, Orlando

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: G. F. Handel, Orlando

Nagranie opery Orlando dokonane pod dyrekcją Christophera Hogwooda to prawdziwy majstersztyk


Typowe dla Christophera Hogwooda miękkie i stonowane brzmienie wsparte przez mistrzowskie kreacje solistów takich jak Emma Kirkby i James Bowman, sprawiają, że wraca się do tego nagrania nawet po latach z wielkim sentymentem - pisze Antonina Karpowicz-Zbińkowska w felietonie z cyklu Perły Muzyki Dawnej

Dwa eposy rycerskie, napisane w renesansie, ale opisujące legendarne dzieje rycerzy średniowiecznych zawładnęły na tyle wyobraźnią wielu artystów europejskich, że stały się najpopularniejszym źródłem i podstawą wielu oper barokowych. Są to oczywiście Jerozolima wyzwolona Tassa i Orland szalony (Orlando furioso) Ariosta. Nieznajomość tych eposów sprawia, że wiele elementów naszej kultury: literatury, malarstwa, czy muzyki, staje się dla nas nieczytelna. Tymczasem oba stanowiły potężne źródło inspiracji dla wszystkich rodzajów sztuk.

W dziedzinie muzyki oba eposy w swoim czasie niemalże konkurowały ze sobą w liczbie utworów muzycznych napisanych na ich motywach. Sam Georg Friedrich Handel napisał trzy opery oparte na motywach zaczerpniętych z Orlanda szalonego: Alcinę, Ariodante i Orlanda. Na jego podstawie opery pisali także Vivaldi, Lully i Rameau.

Christopher Hogwood, znawca twórczości Haendla, jest jednym z tych, którzy odkrywali na powrót jego opery dla współczesności. Nagranie opery Orlando dokonane pod jego dyrekcją, to prawdziwy majstersztyk. Typowe dla niego miękkie i stonowane brzmienie wsparte przez mistrzowskie kreacje solistów takich jak Emma Kirkby i James Bowman, sprawiają, że wraca się do tego nagrania nawet po latach z wielkim sentymentem i stwierdza, że nic a nic się ono nie zestarzało.

Antonina Karpowicz-Zbińkowska

PROO NIW belka teksty92


Czy podobał się Państwu ten artykuł?

Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.

Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?

Wydaj z nami

Wydaj z nami „Odpowiedzialność artysty” Jacques'a Maritaina!
Wydaj z nami „Odpowiedzialność artysty” Jacques'a Maritaina!
Brakuje
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.