W dyskusji udział wzięli Autor - br. Jarosław Kurek, Dariusz Karłowicz, prof. Jan Kiełbasa oraz Michał Paluch OP
Spotkanie premierowe książki br. Jarosława Kurka odbyło się w warszawskim lokalu Państwo Miasto 23 czerwca. Wśród gości, poza samym autorem, znaleźli się . Wydarzenie poprowadził Mikołaj Marczak - z Teologii Politycznej
Po krótkim, zaprawionym humorem przedstawieniu gości oraz podziękowaniu partnerom prowadzący rozpoczął spotkanie.
Pierwsze, wprowadzające pytanie odnosiło się do samego pomysłu pisania właśnie o rzymskich stoikach w kontekście paidei. W odpowiedzi br. Kurek przedstawił swoje doświadczenia związane z filozofią; zaznaczył przy tym olbrzymi wpływ na niego miało dominikańskieumiłowanie wiedzy. Następnie zostało przybliżone samo pojęcie paidei.
Dariusz Karłowicz przedstawił rzymski soticyzm jako filozofię, która wcale nie jest tak wtórna, jak to często stara się przedstawiać. Filozofia stoicka jego zdaniem ukazuje pewną dogę, która prowadzi do szczęścia i jest do dzisiaj obecna w różnego rodzaju cwiczeniach duchowych, które przetrwały zaadaptowane do duchowości chrześcijańskiej.
Kolejną osobą, której głos oddał prowadzący był prof. Jan Kiełbasa. Miał odpowiedzieć na pytanie o zestawienie greckiej paidei z rzymskim humanitas. Podejmując ten temat pan prof. Kiełbasa wyszedł szerzej, zestawiając samą greckość z rzymskością, modele i tradycje polityczne, a w końcu formy wychowania obywatela.
Do wypowiedzi pana profesora ustosunkował się Dariusz Karłowicz, wskazując między innymi na źródła wspominanej przez swojego poprzednika dumy rzymskiej, która wynika z umiejętności budowania państwa, które to w rozumieniu starożytnych jest warunkiem koniecznym do szczęścia. Skoro zatem rzymianie potrafili stworzyć tak sprawnie działający byt polityczny, żywli przekonanie o dopełnieniu pewnych koncepcji filozoficznych, które poprzez państwo zostają urzeczywistnione.
Kolejne pytanie prowadzącego zostało skierowane do Michała Palucha OP. Kwestia przed jaką stanęła dotyczyła samego procesu formacji człowieka oraz jego interpretacji w różnych tradycjach życia zakonnego. Zdaniem Dominikanina jest ona ciekawa jako pewne odniesienie, chociaż z chrześicjańskiego punktu widzenia - to raczej cel jest ciekawy, a nie sama droga, którą trzeba do niego przejść.
Kolejne z pytań zadanych przez prowadzącego zostało skierowane do autora Paidei rzymnkiej. Dotyczyło ono samego szczęścia w myśli stoików oraz wpływu wychowania na jego osiągnięcie. Brat Kurek w dużej mierze skoncentrował się na sprecyzowaniu znaczenia pojęcia szczęścia, jego roli we współczenym życiu. Ukazywał także pewne konsekwencje ćwiczeń, które mogą prowadzić do celu, który stoicy utożsamiali właśnie ze szczęściem.
Następnie Dariusz Karłowicz wskazał na bardzo istoną jego zdaniem próbę autora wchodzenia w dialog z antycznymi mędrcami. Przywołał formułę Leo Straussa, w której powiada on, że lepiej uczyć się od starożytnych niż o nich. Podkreślił, że bez budowania tego typu relacji nie sposób zrozumieć wlasnych korzeni, które skłdają się z podejmowania próby mierzenia się z ideami wilkich mistrzów. Bez tego - zdaniem założyciela Teologii Politycznej - nie można tworzyć kultury ani w niej partycypować.
Po oficjalnej części spotkanie kontynuowane było w kuluarach przy lampce wina.
Wkrótce nagranie audio
Galeria:
(fot. Jan Czerniecki)
Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!