Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Za nami pierwszy dzień wykładów Szkoły Letniej Teologii Politycznej! Rozmawialiśmy o Ukrainie, jej tożsamości i prawosławiu

Za nami pierwszy dzień wykładów Szkoły Letniej Teologii Politycznej! Rozmawialiśmy o Ukrainie, jej tożsamości i prawosławiu

Za nami pierwszy dzień wykładów III edycji Szkoły Letniej Teologii Politycznej! Po uroczystym przywitaniu naszych Gości, które odbyło się w poniedziałek — w dzień liturgicznego wspomnienia św. Benedykta z Nursji, patrona tynieckiego Opactwa Benedyktynów, w którym odbywa się Szkoła Letnia — przyszedł czas na kluczową część programu: wykłady, dyskusje z prelegentami, studia nad monastycyzmem benedyktyńskim i dyskusyjny klub filmowy. Pierwszy dzień Szkoły Letniej poświęcony był geopolitycznym i religijnym aspektom wojny w Ukrainie.

Dzień rozpoczął się od panelu dyskusyjnego poświęconego pomocy udzielanej Ukrainie i temu, jak owo wsparcie wpływa na kształtowanie nowych więzi polsko-ukraińskich. W debacie udział wzięły Kateryna Suchomłynowa, działaczka społeczna, radna w Mariupolu i nieustraszona koordynatorka działań świetlicy Świętego Mikołaja w Mariupolu, Joanna Paciorek, współzałożycielka i dyrektorka Fundacji Świętego Mikołaja oraz Jadwiga Emilewicz, była wicepremier, polityczka, politolożka i menedżerka kultury. W dyskusji wybrzmiały głosy świadectwa heroicznej pomocy, jaką niosą ludności cywilnej ukraińscy wolontariusze, oraz relacje na temat skomplikowanym zależnościom między obywatelskim zaangażowaniem Polaków i strategii polskiego rządu wobec wojny w Ukrainie.

W pierwszym wykładzie Szkoły Letniej Teologii Politycznej spotkaliśmy się z Jadwigą Rogożą, analityczką Zespołu Ukrainy, Białorusi i Mołdawii w Ośrodku Studiów Wschodnich, oraz byłą radczynią Ambasady RP w Moskwie. Z prelekcji wyłonił się intrygujący obraz transformacji postaw i wartości w ukraińskim społeczeństwie, które w ciągu kilku miesięcy konfliktu radykalnie odcięło się od dziedzictwa rosyjsko-sowieckiego i rozpoczęło proces budowania własnej, płynącej z odrębnych historycznych źródeł tożsamości narodowej.

Wykłady rozdzielone były spotkaniem z dr Pawłem Milcarkiem, założycielem i redaktorem naczelnym „Christianitas”, doktorem filozofii i historykiem filozofii średniowiecznej. W niezwykle barwnym wystąpieniu wprowadził on młodych uczestników Szkoły Letniej w tajniki 1500-letniej tradycji monastycyzmu i duchowości benedyktyńskiej, w której szczególną i formacyjną rolę odgrywa Reguła św. Benedykta. Spotkanie wokół Reguły będzie towarzyszyć uczestnikom Szkoły Letniej przez resztę tygodnia.

Na pierwszym spotkaniu filmowego klubu dyskusyjnego — kolejnego stałego punktu Szkoły Letniej Teologicznej — dr Paweł Grad, członek redakcji „Christianitas”, i adiunkt na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego omawiał z uczestnikami Szkoły Letniej niuanse paradokomunetalnej produkcji „Donbas” Siergieja Łoźnicy, w której zawarty został groteskowy i tragiczny obraz okupowanych terytoriów wschodniej Ukrainy: autorytarnej i skorumpowanej „Noworosji”.

Kolejny wykład dnia poświęcony tematyce ukraińskiej wygłosił dr Tomasz Terlikowski, dziennikarz, autor licznych książek i wieloletni redaktor naczelny portalu Fronda. W prelekcji zatytułowanej „Czy istnieje ukraińska specyfika wschodniego chrześcijaństwa?” redaktor Terlikowski poszukiwał historycznych ścieżek, w których drogi cerkwi ukraińskiej i rosyjskiej znajdywały się na rozdrożach i podstaw dziedzictwa religijnego, do którego Kijów może się odnosić po oderwaniu się od Patriarchatu Moskiewskiego.

Wykłady pierwszego dnia Szkoły Letniej Teologii Politycznej zostały zwieńczone elektryzującą dyskusją z prelegentami dnia — Jadwigą Rogożą i Tomaszem Terlikowskim — podczas której nasi słuchacze dopytywali o potencjalne scenariusze zakończenia wojny na Wschodzie, kontrowersyjną problematykę ukraińskiego nacjonalizmu i przyszłość prawosławia w odradzającej się narodowo Ukrainie. 

Wieczór domknęła projekcja filmu, zapowiadająca kolejny dzień Szkoły Letniej, który poświęcimy współczesnej Rosji i skomplikowanym zależnościom między moskiewską cerkwią a Kremlem. Widzowie obejrzeli poruszający dramat psychologiczny „Niemiłość” w reżyserii Andrieja Zwiagincewa, w którym znalazł się gorzki portret społeczeństwa, okaleczonego przez bezduszny model post-sowieckiej nowoczesności.

Teologia Polityczna

Fotografie: Małgorzata Czajkowska

PKO FND LOGO RGB5


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wydaj z nami

Wydaj z nami „Zakazany obraz” Alaina Besançona po polsku
Wydaj „Zakazany obraz” z Teologią Polityczną
Brakuje
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Zobacz również

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.