„Kraj nad Wisłą” – pod takim tytułem w najbliższy piątek 21 stycznia uruchomiona zostanie pierwsza wystawa prac Jarosława Modzelewskiego, prezentująca w przekrojowy sposób kilka dekad jego twórczości. Wystawę, którą polecamy Państwa uwadze, będzie można oglądać przez kolejne trzy miesiące w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski to pierwsza przekrojowa prezentacja kilku dekad twórczości jednego z najwybitniejszych polskich artystów. Jak podkreślają organizatorzy wernisażu, jej porządku nie będzie wyznaczać prosta chronologia, ale wybrane motywy i tematy powracające w malarstwie Jarosława Modzelewskiego od samych początków jego twórczości. Przestrzeń ekspozycyjna podporządkowana zostanie kształtowi odnoszącemu się do symbolu Rodła, zaczerpniętego z jednego z pierwszych obrazów Modzelewskiego — Bez tytułu [Rodło] z 1980 r. Ten obraz będzie punktem wyjścia do prezentacji kolejnych etapów twórczości malarza.
Rzeka jest tematem wielu obrazów Modzelewskiego, powracającym w kolejnych dekadach
Jednak, w zamyśle organizatorów, wątkiem przewodnim prezentacji twórczości Modzelewskiego będzie rzeka Wisła, spajająca różne pod względem formalnym okresy w twórczości Modzelewskiego. Rzeka jest tematem wielu obrazów artysty, powracającym sukcesywnie w kolejnych dekadach. Jest także symbolem obecnej w malarstwie Modzelewskiego polskiej tożsamości, ujawniającej się nie poprzez przedstawienia doniosłych i patetycznych zdarzeń i postaci, ale w szczegółach tworzących kontekst codziennych, zwyczajnych czynności czy w specyfice pejzażu, charakterystycznego właśnie dla kraju nad Wisłą. Kuratorem wystawy jest Marcel Skierski.
Dodajmy, że Jarosław Modzelewski jest jednym z malarzy zaproszonych do udziału w projekcie „Namalować katolicyzm od nowa”, w ramach którego powstają współczesne wersje obrazu Miłosierdzia Bożego. Jest to inicjatywa Instytutu Kultury św. Jana Pawła II z papieskiego uniwersytetu Angelicum oraz Fundacji Świętego Mikołaja. W projekcie bierze udział 11 polskich artystów. Organizatorzy przedsięwzięcia mocno podkreślają, że nie chodzi im o kolejne kopie istniejących już wizerunków, ale o obrazy wysokiej klasy artystycznej wyrażone współczesnym językiem malarskim. Obrazy te, choć będą emanacją indywidualnej wrażliwości artystycznej, mają być wykonane zgodnie ze wskazówkami zapisanymi przez Siostrę Faustynę w „Dzienniczku”, tak by mogły służyć celom kultycznym. Namalowanie obrazu Miłosierdzia Bożego jest pierwszym etapem z wielu działań zaplanowanych na kilka lat do przodu.
Informacja o wystawie na stronie CSW Zamek Ujazdowski
Informacja o projekcie „Namalować katolicyzm od nowa”
Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!