Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Ignacy Czwartos: „Porachunki osobiste”

Ignacy Czwartos: „Porachunki osobiste”

Zapraszamy na wernisaż obrazów Ignacego Czwartosa „Porachunki osobiste”, który odbędzie się 11 kwietnia, w godzinach 19:00-21:00, w Galerii S7 (ul. Senatorska 7/5, Warszawa). Artysta zaprezentuje postaci polityków, krytyków i kuratorów związanych pośrednio i bezpośrednio z ocenzurowaniem jego projektu wybranego do reprezentowana Polski na 60. Biennale Sztuki w Wenecji.

Gdzie? 11 kwietnia, 19:00-21:00
Kiedy? Galeria S7, ul. Senatorska 7/5, Warszawa

Ignacy Czwartos w nowym cyklu obrazów prezentowanych na wystawie w S7 pt.:„Porachunki osobiste” portretuje postaci polityków, krytyków i kuratorów związanych pośrednio i bezpośrednio z ocenzurowaniem jego projektu wybranego do reprezentowana Polski na 60. Biennale Sztuki w Wenecji. Ten akt cenzury był bezprecedensowym wydarzeniem w historii polskiego udziału w tej międzynarodowej imprezie. Wyłoniony w konkursie malarski projekt Czwartosa dotyczył historii i pamięci o ataku na Polskę dwóch totalitaryzmów: sowieckiego i niemieckiego. Zatem ocenzurowanie wystawy można traktować jako próbę wymazywania tych obszarów ze zbiorowej pamięci, nie tylko polskiej, ale i międzynarodowej. Dlaczego część polskich elit politycznych i kulturowych, które prowokowały decyzję ministra, nie chce pamiętać o ofiarach dwóch totalitaryzmów lub chce, aby pamięć o tych obszarach była jednowymiarowa, zgodna z przyjętą przez nie narracją historyczną, w której nie ma miejsca np. na żołnierzy antykomunistycznego podziemia? Pytanie to prowokuje następne: o samoidentyfikację tych elit. Nowe obrazy Czwartosa są próbą udzielenia na nie odpowiedzi.

Tytuł wystawy nawiązuje do eseju Leopolda Tyrmanda z 1967 opublikowanego w paryskiej Kulturze po emigracji z komunistycznej Polski, w którym rozlicza się z władzą i środowiskiem tłumiącym jego twórczość. Tyrmand długo nie mógł otrzymać paszportu i wyjechać na Zachód, choć większość członków ówczesnej elity kulturalnej nie miała problemów z wyjazdami w tę i z powrotem. Sytuacja Czwartosa jest, mutatis mutandis, podobna. Płaci on cenę środowiskowego ostracyzmu z powodu antykomunistycznych przekonań, którym daje wyraz w swoim malarstwie. Odmówiono mu udziału w międzynarodowej wystawie, jako w symboliczny sposób odbierając mu Polski paszport. Komunizm w Polsce się skończył, ale przypadek Czwartosa skłania do zadania pytania o istnienie ciągłości pomiędzy tamtejszymi i dzisiejszymi elitami.

 

Przeczytaj też:

Dariusz Karłowicz: Polskie ćwiczenia z tragiczności świata. Między Niemcami a Rosją

Piotr Bernatowicz: Jak cenzurować sztukę? Kalendarium albo instrukcja 

Pierwsze tłumaczenie „Odpowiedzialności artysty” Jacques'a Maritaina. Zostań Współwydawcą!


Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.