Czwartym kierunkiem był tomizm (neoscholastyka, neotomizm), który wprost i w najszerszym zakresie nawiązywał do klasycznej filozofii greckiej (głównie Arystoteles) oraz myśli św. Tomasza z Akwinu. Był on obecny w Polsce od 1945 roku na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, na wydziałach teologicznych uniwersytetów Warszawskiego i Jagiellońskiego oraz w wyższych seminariach duchownych, diecezjalnych i zakonnych. Dwa wspomniane wydziały, w wyniku decyzji administracyjnych władzy państwowej z 1954 roku, zostały zlikwidowane.
Czwartym kierunkiem był tomizm (neoscholastyka, neotomizm), który wprost i w najszerszym zakresie nawiązywał do klasycznej filozofii greckiej (głównie Arystoteles) oraz myśli św. Tomasza z Akwinu. Był on obecny w Polsce od 1945 roku na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, na wydziałach teologicznych uniwersytetów Warszawskiego i Jagiellońskiego oraz w wyższych seminariach duchownych, diecezjalnych i zakonnych. Dwa wspomniane wydziały, w wyniku decyzji administracyjnych władzy państwowej z 1954 roku, zostały zlikwidowane.
Kazimierz Mikucki CR
Tomizm w Polsce po II wojnie światowej
rok wydania: 2015
wydawnictwo: Księgarnia Akademicka
Uważa się w gronie historyków filozofii, że po II wojnie światowej najważniejszą rolę odgrywały w Polsce cztery kierunki myśli filozoficznej. Pierwszym była filozofia analityczna, reprezentowana przez wielu uczniów Kazimierza Twardowskiego, założyciela szkoły lwowsko-warszawskiej, koncentrująca się na badaniach historycznych, a zwłaszcza logicznych i metodologicznych, przez co przyczyniła się do pogłębienia tzw. kultury myślenia filozoficznego. Drugim kierunkiem była filozofia marksistowska, nieco zróżnicowana przede wszystkim ze względu na związki z innymi nurtami myślowymi, pełniąca prawie przez półwiecze funkcję oficjalnej i instytucjonalnej filozofii socjalistycznego państwa polskiego, będącej z reguły na służbie ideologii komunistycznej, która zwalczała wszelkie formy tzw. filozofii idealistycznej. Jej trwałą wartość dostrzega się zasadniczo w dziedzinie filozofii nauki i metodologii nauk, czego przykładem była poznańska szkoła metodologiczna (Jerzy Kmita i jego współ-pracownicy). Trzecim kierunkiem była fenomenologia, zaliczana do filozofii typu klasycznego, reprezentowana przez Romana Ingardena i jego uczniów, którzy nie tylko popularyzowali niektóre idee Edmunda Husserla czy Maxa Schelera, ale też samodzielnie i twórczo rozwijali ich pomysły z zakresu ontologii oraz innych dyscyplin filozoficznych. Czwartym kierunkiem był tomizm (neoscholastyka, neotomizm), który wprost i w najszerszym zakresie nawiązywał do klasycznej filozofii greckiej (głównie Arystoteles) oraz myśli św. Tomasza z Akwinu. Był on obecny w Polsce od 1945 roku na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, na wydziałach teologicznych uniwersytetów Warszawskiego i Jagiellońskiego oraz w wyższych seminariach duchownych, diecezjalnych i zakonnych. Dwa wspomniane wydziały, w wyniku decyzji administracyjnych władzy państwowej z 1954 roku, zostały zlikwidowane. W miejsce Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego zostały powołane w Krakowie najpierw Wydział Teologiczny, następnie Papieska Akademia Teologiczna, a w końcu Uniwersytet Papieski Jana Pawła II. Kontynuacją zaś Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Warszawskiego była Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie, przekształcona później w Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!