Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Teologia niemiecka

Teologia niemiecka

Jeśli doskonałe ma być poznane w jakimś stworzeniu, tam bycie stworzonym, stworzoność, bycie-czymś i sobność muszą zostać utracone i zniknąć. Takie znaczenie mają słowa św. Pawła: „gdy przyjdzie to, co doskonałe”. Mianowicie: gdy ono zostanie poznane, wówczas to, co częściowe, czyli bycie stworzonym, stworzoność, bycie-czymś, sobność, mojość zostanie całkiem wzgardzone i uznane za nic. Jak długo się o tym coś sądzi i jest się do tych sądów przywiązanym, tak długo doskonałe pozostaje niepoznane.

Jeśli doskonałe ma być poznane w jakimś stworzeniu, tam bycie stworzonym, stworzoność, bycie-czymś i sobność muszą zostać utracone i zniknąć. Takie znaczenie mają słowa św. Pawła: „gdy przyjdzie to, co doskonałe”. Mianowicie: gdy ono zostanie poznane, wówczas to, co częściowe, czyli bycie stworzonym, stworzoność, bycie-czymś, sobność, mojość zostanie całkiem wzgardzone i uznane za nic. Jak długo się o tym coś sądzi i jest się do tych sądów przywiązanym, tak długo doskonałe pozostaje niepoznane.

 

Teologia niemiecka

Klasycy Filozofii Niemieckiej

wydawca: Biblioteka kwartalnika KRONOS 
Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego

ilość stron: 172

 

Teologię niemiecką warto wziąć do ręki nie tylko po to, aby poszerzyć wiedzę z zakresu dziejów (niemieckiego) Ducha. Warto ją czytać dla niej samej, bo jest to doprawdy książka niezwykła. Jest to dzieło uniwersalne, zdolne zaspokoić potrzeby zarówno czytelnika zaawansowanego w refleksji i spekulatywnej lekturze, jak i tego, kto po lekturę taką sięga sporadycznie i nastawiony jest na jasne wskazówki i spostrzeżenia. Odwołując się do języka zupełnie innej tradycji duchowej, można powiedzieć, że niniejszy traktat jest lekturą obowiązkową dla każdego, kto pragnie wyzwolić się z iluzji „ja”, aby zanurzyć się w wyzwalającym, bezpośrednim doświadczeniu Istnienia.

Traktat powstał najprawdopodobniej w drugiej połowie XIV wieku w kręgu tzw. mistyki nadreńskiej, której najwybitniejszymi przedstawicielami byli Mistrz Eckhart i Tauler. Teologia niemiecka podejmuje zasadnicze wątki ich doktryny mistycznej, wzbogacając ją o nowe, oryginalne elementy. Autorem traktatu był nieznany z imienia Krzyżak, o którym wiadomo niewiele ponad to, że mieszkał w domu zakonnym we Frankfurcie nad Menem.

Mistyczna głębia jest w Teologii niemieckiej jedyną drogą ratunku dla człowieka. Czy nie oznacza to jednak, że dla Frankfurtczyka większość ludzi jest bezpowrotnie potępiona, to znaczy skazana na życie w iluzji sobności, czyli w piekle przywłaszczania? Zbawienie zaś, czyli możliwość przejścia do końca wewnętrznej emancypacji, aż do bezpośredniości obcowania z istnieniem, jest i musi pozostać propozycją, jak mawiał Nietzsche, „dla najmniej licznych”? To oczywiście pytania retoryczne. Teologia niemiecka okazuje się pismem dla wtajemniczonych, dla tych, których nie zadowalają powszechne praktyki, zachowania i dążenia. I takim pismem pozostaje ona do dzisiaj. To nie jest traktat dla tych, którzy wybrali potępienie, czyli należą do niezliczonych mieszkańców ziemskich piekieł żarłocznego przywłaszczania i troski o siebie

Piotr Augustyniak

Przeczytaj fragment książki


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych 52 numerów TPCT w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.