Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Prezentacja pisma "ARTTAK-Sztuki Piękne" i spotkanie z Grzybkowską i Liberą

Prezentacja pisma "ARTTAK-Sztuki Piękne" i spotkanie z Grzybkowską i Liberą

Prezentacja nowego kwartalnika ZG ZPAP „ARTTAK-Sztuki Piękne” oraz na spotkanie z prof. Teresą Grzybkowską i Antonim Liberą.

Dziś o 18.00

Prezentacja nowego kwartalnika ZG ZPAP „ARTTAK-Sztuki Piękne” oraz na spotkanie z prof. Teresą Grzybkowską i Antonim Liberą

6  luty

godz: 18.00,

Dom Plastyka, Mazowiecka 11 a,  Warszawa   

Zarząd Główny Związku Polskich Artystów Plastyków zaprasza na prezentację nowego pisma „ARTTAK-Sztuki Piękne” oraz na spotkanie z prof. Teresą Grzybkowską
i Antonim Liberą. Wybitny historyk sztuki, znawczyni sztuki dawnej i współczesnej oraz pisarz, tłumacz i reżyser spróbują scharakteryzować kondycję artysty w czasach współczesnych.

Zarząd Główny Związku Polskich Artystów Plastyków rozpoczął wydawanie kwartalnika „ARTTAK- Sztuki Piękne”. Kwartalnik, poświęcony sztukom wizualnym, zajmuje się naświetleniem problemów estetyczno-filozoficznych, opisem kontekstu kulturowego w jakim tworzą współcześni artyści plastycy. Stąd idea prezentacji w każdym numerze wybitnych twórców, niekoniecznie artystów plastyków, którzy ujawniają  swój światopogląd.
W pierwszym numerze pojawiły się zagadnienia pozostające na marginesie tego, co wydaje się dzisiaj głównym nurtem myślenia o sztuce. Są nimi idee klasycyzmu jako kategorie o uniwersalnym charakterze. Zapraszamy.

Redakcja kwartalnika „Arttak-Sztuki Piękne”   



Teresa Grzybkowska, historyk sztuki, prof. zwyczajny, zajmuje się malarstwem polskim i europejskim. Na Uniwersytecie Gdańskim, gdzie pracowała w latach 1989-2003, stworzyła katedrę historii sztuki oraz rocznik „Porta Aurea”. Od 2003 roku związana jest z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, wykłada też historię sztuki na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Autorka 11 książek (m.in. Eros w sztuce polskiej, Warszawa 1983 czy Świat obrazów Jacka Malczewskiego, Warszawa 1996), a także współredaktorka i współautorka wielu tomów (m.in. Urbs celeberrima. Księga pamiątkowa na 750-lecie lokacji Krakowa, Kraków 2008). Autorka siedmiu wystaw z obszaru sztuki dawnej, m.in. Mitologia Malczewskiego – Muzeum Czartoryskich w Krakowie (1996), Aurea Porta Rzeczypospolitej. Sztuka Gdańska od połowy XV do końca XVIII wieku – Muzeum Narodowe w Gdańsku (1997) – nagroda MKiS, Gdańsk dla Rzeczypospolitej – Muzeum Historyczne Miasta Gdańska (2004 ) – Nagroda MKiS, Amor Polonus, czyli miłość Polaków – Muzeum Pałac w Wilanowie (2010, wystawa zaprojektowana wspólnie ze Zdzisławem Żygulskim jun.).
Autorka licznych recenzji z wystaw plastycznych i książek, spektakli, esejów o sztuce, drukowanych w „Polityce”, „Odrze”, „Twoim Stylu”, również w gdyńskim piśmie artystycznym „Bliza” i warszawskim piśmie uczelni artystycznych „Aspiracje”.


Antoni Libera, pisarz, tłumacz, reżyser teatralny. Przełożył na polski wszystkie dzieła dramatyczne Samuela Becketta, część jego utworów prozą oraz eseje i wiersze. Sztukami Becketta zajmuje się również jako reżyser, wystawiając je w Polsce i za granicą: w Wielkiej Brytanii, Irlandii i USA. Zrealizował blisko trzydzieści spektakli. Tłumaczył również Oskara Wilde’a i tragedie Sofoklesa (m.in. „Antygonę”) oraz dokonał nowego przekładu „Makbeta” Szekspira, kanonu poezji Friedricha Hölderlina i wierszy Konstandinosa Kawafisa. Przekłada też libretta operowe (m.in. „Śmierć w Wenecji” Benjamina Brittena, „Czarną maskę” i „Króla Ubu” Krzysztofa Pendereckiego.
W 1998 opublikował powieść „Madame”, która otrzymała główną nagrodę w konkursie Wydawnictwa Znak. W roku 1999 była nominowana do Nagrody Nike i wyróżniona została Nagrodą im. Andrzeja Kijowskiego. W ciągu 13 lat przekroczyła łączny nakład 100 tysięcy egzemplarzy i została przełożona na 20 języków. W 2002 r. znalazła się w finale irlandzkiej IMPAC Dublin Literary Award. W 2009 wydał prozę autobiograficzną pt. „Godot i jego cień”. W latach 1988-1993 współredagował czasopismo "Puls", a w latach 1996-2001 był kierownikiem literackim w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Jest członkiem PEN Clubu i Stowarzyszenia Pisarzy Polskich oraz amerykańskiego Samuel Beckett Society.



Nowe Pismo ZG ZPAP „ARTTAK-Sztuki Piękne”   

Zarząd Główny Związku Polskich Artystów Plastyków rozpoczął wydawanie kwartalnika „ARTTAK- Sztuki Piękne”. Drugi człon nazwy - „Sztuki Piękne” -  nawiązuje do wydawanego w dwudziestoleciu międzywojennym pisma. Kwartalnik, choć poświęcony sztukom wizualnym, zajmuje się naświetleniem problemów estetyczno-filozoficznych, opisem kontekstu kulturowego w jakim tworzą współcześni artyści plastycy. Stąd idea prezentacji w każdym numerze wybitnego twórcy, niekoniecznie plastyka, który ujawnia swój światopogląd artystyczny, co musi działać inspirująco.

W pierwszym numerze pojawiły się zagadnienia pozostające na marginesie tego, co wydaje się dzisiaj głównym nurtem myślenia o sztuce. Są nimi idee klasycyzmu i estetyczności jako kategorie, naszym zdaniem, o uniwersalnym charakterze.    

Pierwszy numer pisma otwiera rozmowa z Antonim Liberą, pisarzem, tłumaczem, eseistą i reżyserem teatralnym. Antoni Libera ujawnia swój artystyczny światopogląd, mówi o znaczeniu i sensie sztuki. Drukujemy fragment nowego tłumaczenia „Fedry” Antoniego Libery, genialnego dramatu francuskiego klasycyzmu.   
 
O znaczeniu klasycyzmu i jednocześnie zakłamaniu jakiemu uległo to pojęcie, pisze Przemysław Kubacki. Klasycyzm kojarzy się z chłodem, kultem dyscypliny, oschłością i brakiem wyobraźni. Nic bardziej mylnego!        

O to, aby nie ulegać terrorowi nowoczesności, bo niby dlaczego mamy jemu ulegać, wbrew zdrowemu rozsądkowi, apeluje prof. Teresa Grzybkowska w rozmowie z Joanną Daszkiewicz.         

O absurdalnej niechęci do estetyki jako kategorii podejrzanej w świecie sztuki współczesnej zdominowanej przez lewacką ortodoksję pisze Maciej Mazurek

W podróż do czasów swojej wojennej młodości, przyjaźni z Tadeuszem Kantorem i wielu innymi wielkimi postaciami kultury polskiej zaprasza prof. Mieczysław Porębski w rozmowie z Agatą Ławniczak.        

O trudnych i niejednoznacznych warunkach zaistnienia kategorii piękna w sztuce współczesnej, ukazanych z pozycji filozofii fenomenologicznej  pisze Anna Szyjkowska.    

W błyskotliwym eseju o książce Victora Stoichity „Ustanowienie obrazu”, Rafał Jantarski rekonstruuje proces uniezależniania się obrazu od pierwotnych religijnych funkcji zaczynający się w renesansie, który doprowadził do narodzin sztuki nowoczesnej.      

Sylwetkę tegorocznego laureata Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego kreśli Małgorzata Kitowska-Łysiak   

Wszechstronną i wnikliwą analizę Biennale w Wenecji przynosi esej Anny Pasek.   

O berlińskiej wystawie sztuki polskiej pisze znany publicysta i pisarz Piotr Semka.   

W ramach prezentacji wybitnych twórców polskiej sztuki ukazane zostały sylwetki trzech artystów: malarzy Antoniego Starowieyskiego i  Stanisława Baja oraz rzeźbiarza Bronisława Krzysztofa. O Stanisławie Baju pisze znakomity pisarz Wiesław Myśliwski.  

Wydzielony dział pisma poświęcony życiu ZPAP tzw. „Strefę związkowa” otwiera relacja z wystawy polskiej sztuki w Parlamencie Europejskim w związku w Polską Prezydencją, która była też uhonorowaniem obchodów rocznicy 100-lecia istnienia Związku.  

W tym dziale znajdziemy wykład prezesa Jacka Kucaby wygłoszony podczas otwarcia wystawy fotografii w budynku parlamentu w Strasburgu, wspomnieniowy tekst prof. Stanisława Rodzińskiego, poświęcony biuletynowi ZPAP z lat sześćdziesiątych, tekst Janusza Janowskiego prezesa Gdańskiego Okręgu związku ze stuleciem ZPAP, a także „Kronikę kulturalną” pod redakcją Stanisława Chmiela.  

Mamy nadzieje, że pierwszy a także kolejne  numery pisma spotkają się z zainteresowaniem. Czekając na uwagi i propozycje życzymy dobrej lektury!

Redakcja „ARTTAK - Sztuki-Piękne”                 


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wydaj z nami

Wydaj z nami „Herezję sekularności” Piotra Popiołka
Pierwsza polska monografia koncepcji Radykalnej Ortodoksji Johna Millbanka
Brakuje
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.