Prezentacja nowego kwartalnika ZG ZPAP „ARTTAK-Sztuki Piękne” oraz na spotkanie z prof. Teresą Grzybkowską i Antonim Liberą.
Dziś o 18.00
Prezentacja nowego kwartalnika ZG ZPAP „ARTTAK-Sztuki Piękne” oraz na spotkanie z prof. Teresą Grzybkowską i Antonim Liberą
6 luty
godz: 18.00,
Dom Plastyka, Mazowiecka 11 a, Warszawa
Zarząd Główny Związku Polskich Artystów Plastyków zaprasza na prezentację nowego pisma „ARTTAK-Sztuki Piękne” oraz na spotkanie z prof. Teresą Grzybkowską
i Antonim Liberą. Wybitny historyk sztuki, znawczyni sztuki dawnej i współczesnej oraz pisarz, tłumacz i reżyser spróbują scharakteryzować kondycję artysty w czasach współczesnych.
Zarząd Główny Związku Polskich Artystów Plastyków rozpoczął wydawanie kwartalnika „ARTTAK- Sztuki Piękne”. Kwartalnik, poświęcony sztukom wizualnym, zajmuje się naświetleniem problemów estetyczno-filozoficznych, opisem kontekstu kulturowego w jakim tworzą współcześni artyści plastycy. Stąd idea prezentacji w każdym numerze wybitnych twórców, niekoniecznie artystów plastyków, którzy ujawniają swój światopogląd.
W pierwszym numerze pojawiły się zagadnienia pozostające na marginesie tego, co wydaje się dzisiaj głównym nurtem myślenia o sztuce. Są nimi idee klasycyzmu jako kategorie o uniwersalnym charakterze. Zapraszamy.
Redakcja kwartalnika „Arttak-Sztuki Piękne”
Teresa Grzybkowska, historyk sztuki, prof. zwyczajny, zajmuje się malarstwem polskim i europejskim. Na Uniwersytecie Gdańskim, gdzie pracowała w latach 1989-2003, stworzyła katedrę historii sztuki oraz rocznik „Porta Aurea”. Od 2003 roku związana jest z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, wykłada też historię sztuki na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Autorka 11 książek (m.in. Eros w sztuce polskiej, Warszawa 1983 czy Świat obrazów Jacka Malczewskiego, Warszawa 1996), a także współredaktorka i współautorka wielu tomów (m.in. Urbs celeberrima. Księga pamiątkowa na 750-lecie lokacji Krakowa, Kraków 2008). Autorka siedmiu wystaw z obszaru sztuki dawnej, m.in. Mitologia Malczewskiego – Muzeum Czartoryskich w Krakowie (1996), Aurea Porta Rzeczypospolitej. Sztuka Gdańska od połowy XV do końca XVIII wieku – Muzeum Narodowe w Gdańsku (1997) – nagroda MKiS, Gdańsk dla Rzeczypospolitej – Muzeum Historyczne Miasta Gdańska (2004 ) – Nagroda MKiS, Amor Polonus, czyli miłość Polaków – Muzeum Pałac w Wilanowie (2010, wystawa zaprojektowana wspólnie ze Zdzisławem Żygulskim jun.).
Autorka licznych recenzji z wystaw plastycznych i książek, spektakli, esejów o sztuce, drukowanych w „Polityce”, „Odrze”, „Twoim Stylu”, również w gdyńskim piśmie artystycznym „Bliza” i warszawskim piśmie uczelni artystycznych „Aspiracje”.
Antoni Libera, pisarz, tłumacz, reżyser teatralny. Przełożył na polski wszystkie dzieła dramatyczne Samuela Becketta, część jego utworów prozą oraz eseje i wiersze. Sztukami Becketta zajmuje się również jako reżyser, wystawiając je w Polsce i za granicą: w Wielkiej Brytanii, Irlandii i USA. Zrealizował blisko trzydzieści spektakli. Tłumaczył również Oskara Wilde’a i tragedie Sofoklesa (m.in. „Antygonę”) oraz dokonał nowego przekładu „Makbeta” Szekspira, kanonu poezji Friedricha Hölderlina i wierszy Konstandinosa Kawafisa. Przekłada też libretta operowe (m.in. „Śmierć w Wenecji” Benjamina Brittena, „Czarną maskę” i „Króla Ubu” Krzysztofa Pendereckiego.
W 1998 opublikował powieść „Madame”, która otrzymała główną nagrodę w konkursie Wydawnictwa Znak. W roku 1999 była nominowana do Nagrody Nike i wyróżniona została Nagrodą im. Andrzeja Kijowskiego. W ciągu 13 lat przekroczyła łączny nakład 100 tysięcy egzemplarzy i została przełożona na 20 języków. W 2002 r. znalazła się w finale irlandzkiej IMPAC Dublin Literary Award. W 2009 wydał prozę autobiograficzną pt. „Godot i jego cień”. W latach 1988-1993 współredagował czasopismo "Puls", a w latach 1996-2001 był kierownikiem literackim w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Jest członkiem PEN Clubu i Stowarzyszenia Pisarzy Polskich oraz amerykańskiego Samuel Beckett Society.
Nowe Pismo ZG ZPAP „ARTTAK-Sztuki Piękne”
Zarząd Główny Związku Polskich Artystów Plastyków rozpoczął wydawanie kwartalnika „ARTTAK- Sztuki Piękne”. Drugi człon nazwy - „Sztuki Piękne” - nawiązuje do wydawanego w dwudziestoleciu międzywojennym pisma. Kwartalnik, choć poświęcony sztukom wizualnym, zajmuje się naświetleniem problemów estetyczno-filozoficznych, opisem kontekstu kulturowego w jakim tworzą współcześni artyści plastycy. Stąd idea prezentacji w każdym numerze wybitnego twórcy, niekoniecznie plastyka, który ujawnia swój światopogląd artystyczny, co musi działać inspirująco.
W pierwszym numerze pojawiły się zagadnienia pozostające na marginesie tego, co wydaje się dzisiaj głównym nurtem myślenia o sztuce. Są nimi idee klasycyzmu i estetyczności jako kategorie, naszym zdaniem, o uniwersalnym charakterze.
Pierwszy numer pisma otwiera rozmowa z Antonim Liberą, pisarzem, tłumaczem, eseistą i reżyserem teatralnym. Antoni Libera ujawnia swój artystyczny światopogląd, mówi o znaczeniu i sensie sztuki. Drukujemy fragment nowego tłumaczenia „Fedry” Antoniego Libery, genialnego dramatu francuskiego klasycyzmu.
O znaczeniu klasycyzmu i jednocześnie zakłamaniu jakiemu uległo to pojęcie, pisze Przemysław Kubacki. Klasycyzm kojarzy się z chłodem, kultem dyscypliny, oschłością i brakiem wyobraźni. Nic bardziej mylnego!
O to, aby nie ulegać terrorowi nowoczesności, bo niby dlaczego mamy jemu ulegać, wbrew zdrowemu rozsądkowi, apeluje prof. Teresa Grzybkowska w rozmowie z Joanną Daszkiewicz.
O absurdalnej niechęci do estetyki jako kategorii podejrzanej w świecie sztuki współczesnej zdominowanej przez lewacką ortodoksję pisze Maciej Mazurek
W podróż do czasów swojej wojennej młodości, przyjaźni z Tadeuszem Kantorem i wielu innymi wielkimi postaciami kultury polskiej zaprasza prof. Mieczysław Porębski w rozmowie z Agatą Ławniczak.
O trudnych i niejednoznacznych warunkach zaistnienia kategorii piękna w sztuce współczesnej, ukazanych z pozycji filozofii fenomenologicznej pisze Anna Szyjkowska.
W błyskotliwym eseju o książce Victora Stoichity „Ustanowienie obrazu”, Rafał Jantarski rekonstruuje proces uniezależniania się obrazu od pierwotnych religijnych funkcji zaczynający się w renesansie, który doprowadził do narodzin sztuki nowoczesnej.
Sylwetkę tegorocznego laureata Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego kreśli Małgorzata Kitowska-Łysiak
Wszechstronną i wnikliwą analizę Biennale w Wenecji przynosi esej Anny Pasek.
O berlińskiej wystawie sztuki polskiej pisze znany publicysta i pisarz Piotr Semka.
W ramach prezentacji wybitnych twórców polskiej sztuki ukazane zostały sylwetki trzech artystów: malarzy Antoniego Starowieyskiego i Stanisława Baja oraz rzeźbiarza Bronisława Krzysztofa. O Stanisławie Baju pisze znakomity pisarz Wiesław Myśliwski.
Wydzielony dział pisma poświęcony życiu ZPAP tzw. „Strefę związkowa” otwiera relacja z wystawy polskiej sztuki w Parlamencie Europejskim w związku w Polską Prezydencją, która była też uhonorowaniem obchodów rocznicy 100-lecia istnienia Związku.
W tym dziale znajdziemy wykład prezesa Jacka Kucaby wygłoszony podczas otwarcia wystawy fotografii w budynku parlamentu w Strasburgu, wspomnieniowy tekst prof. Stanisława Rodzińskiego, poświęcony biuletynowi ZPAP z lat sześćdziesiątych, tekst Janusza Janowskiego prezesa Gdańskiego Okręgu związku ze stuleciem ZPAP, a także „Kronikę kulturalną” pod redakcją Stanisława Chmiela.
Mamy nadzieje, że pierwszy a także kolejne numery pisma spotkają się z zainteresowaniem. Czekając na uwagi i propozycje życzymy dobrej lektury!
Redakcja „ARTTAK - Sztuki-Piękne”