Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Historia filozofii rosyjskiej - Wilhelm Goerdt

Od roku 1913, w którym Tomasz G. Masaryk opublikował wielkie dwutomowe studium Zur russischen Geschichts- und Religionsphilosophie, nie podjęto próby przedstawienia całościowego spojrzenia na rosyjską filozofię w niemieckim oryginale.

Od roku 1913, w którym Tomasz G. Masaryk opublikował wielkie dwutomowe studium Zur russischen Geschichts- und Religionsphilosophie, nie podjęto próby przedstawienia całościowego spojrzenia na rosyjską filozofię w niemieckim oryginale.

 

 

 

Historia Filozofii Rosyjskiej

Wilhelm Goerdt

wydawca: WAM

ilość stron: 640

 

 

Wprowadzenie

Od roku 1913, w którym Tomasz G. Masaryk opublikował wielkie dwutomowe studium Zur russischen Geschichts- und Religionsphilosophie, nie podjęto próby przedstawienia całościowego spojrzenia na rosyjską filozofię w niemieckim oryginale.

„Spojrzenie całościowe” nie jest tu rozumiane w znaczeniu wyczerpującej, ściśle chronologicznie uporządkowanej i zgłębiającej najdrobniejsze szczegóły historii filozofii, lecz jako próba umożliwienia odczucia i poznania żywego tchnienia i potężnego wzlotu rosyjskiej myśli w jej marszu przez stulecia.

Takie było zamierzenie Masaryka i w swoim czasie wykonał je wzorowo. Nie ulega jednak wątpliwości, że po tak gwałtownych wstrząsach wywołanych dwoma wojnami światowymi, rewolucjami, politycznymi i społecznymi zmianami w Europie i gdzie indziej, a także w nie mniejszym stopniu na skutek ogólnego rozwoju filozofii od tamtego czasu, śmiałe przedsięwzięcie nowej próby stało się nieuniknione.

Przedsięwzięcie śmiałe, dlatego że naukowe wysiłki zmierzające do zbadania rosyjskiej filozofii, ogólnie rzecz biorąc, znajdują się w Niemczech do dziś bardzo na uboczu, toteż chęć ukazania całościowego spojrzenia w obliczu wyraźnie niepełnego stanu wiedzy może wydać się niepomierna. Mimo takiego argumentu, ważkiego tym bardziej na początku XX stulecia, Masaryk napisał swoje szkice Zur russischen Geschichts- und Religionsphilosophie, zaznaczając przez to, iż pełne przedstawienie zagadnienia jest nieosiągalne, ale przekazanie wiedzy na ten temat konieczne, jeśli Rosja i Europa, zakorzenione przy wszystkich różnicach w tym samym podłożu, mają kiedykolwiek dojść do wzajemnego rozumienia i zrozumienia samych siebie.

przeczytaj więcej


Czy podobał się Państwu ten artykuł?

Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.

Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?

Wydaj z nami

Wydaj z nami „Wspomnienia o Sokratesie” Ksenofonta!
Wydaj z nami „Wspomnienia o Sokratesie” Ksenofonta!
Brakuje
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.