Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

„Między obrazami. Malarstwo Beaty Stankiewicz” w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

„Między obrazami. Malarstwo Beaty Stankiewicz” w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

Serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy malarstwa Beaty Stankiewicz „Między obrazami” do Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, który odbędzie się w sobotę, 13 kwietnia o godz. 15.30. Autorka obrazów jest malarką projektu „Namalować katolicyzm od nowa”. Wystawa będzie otwarta dla zwiedzających od 14 kwietnia 2024 do 15 września 2024.

17 obrazów Beaty Stankiewicz prezentuje jej twórczość realizowaną w ostatnich latach, ukazującą wnętrza pomieszczeń, świątyń, postacie ludzkie oraz malarstwo sakralne.

Całość ekspozycji ukazana jest symbolicznie pomiędzy dwoma obrazami Kassel oraz Fiat i stąd jej tytuł. Obraz Kassel ukazuje samą malarkę z dzieckiem na rękach, zaś Fiat jest jej wizją sceny Zwiastowania. Jednakże te malowidła są przetworzeniem klasycznych wzorców macierzyństwa i powszechnie znanego motywu religijnego zgodnie z indywidualnym stylem Stankiewicz. I nie chodzi jedynie o rozwiązania kompozycyjne czy barwne. Jej obrazy są wyrazem jej duchowości i emocjonalności. Sama artystka o swoim malowaniu mówi:

Jeżeli obraz ma być dogłębnym przeżyciem duchowym, a wyobrażam sobie, że ten ładunek zawarty w obrazie rzeczywiście zostanie przez niego wyrażony, to jest to szalenie istotne dla ludzi, którzy później będą z tym obrazem obcować. Wkład mojej pracy i mojego doświadczenia duchowego przekłada się później na jakość obrazu, a co za tym idzie – jego siłę przekazu. Moc obrazu w końcu nie pochodzi z jakości pędzla.

To samo widzimy w innych dziełach przedstawionych na wystawie. Mandylion czy wizerunek Matki Bożej są wyrazem nie tylko wiary, ale także interesującym studium portretowym. Oszczędność formy i pustka tła podkreślają twarze, ich rysy oraz zawarte w nich uczucia. Że taki jest styl malarki widzimy w wizerunkach mnichów, jakie towarzyszą świętym obrazom.

Kolejnym istotnym motywem w twórczości Stankiewicz są przedstawienia wnętrz, czy to świątyń czy zwykłych pomieszczeń. Budowanie przestrzeni za pomocą barw oraz – co wydaje się paradoksalne, a przecież w prezentowanych obrazach jest zupełnie naturalne – ciemności, wywołuje interesujący efekt estetyczny. Ale także buduje nastrój, który budzi w oglądających zainteresowanie. Pusta przestrzeń zaciekawia. Co się tam wydarzyło? Co nastąpi za chwilę? Pozornie pozbawione treści przedstawienia budzą w nas szereg skojarzeń. Szczególne interesujący może wydać się „Pokój 32”, ciemna przestrzeń jest „rozrywana” intensywnym różem zasłony. Całość, podobnie jak inne przedstawienia wnętrz, czy wirydarzy klasztornych, intryguje, a zarazem jest prezentacją prawdziwej wirtuozerii technicznej Beaty Stankiewicz.

Malarstwo umiejscowione pomiędzy dwoma, kluczowymi dla wystawy obrazami, ukazuje to co najciekawsze w jej twórczości, w ostatnich latach. Portrety, wnętrza czy wreszcie malarstwo sakralne… przed takimi obrazami trudno przejść obojętnie.

Kurator wystawy: dr Juliusz Gałkowski

Zamieszczona do artykułu fotografia pochodzi z oficjalnej strony Muzeum Archidiecezji Warszawskiej. 


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wydaj z nami

Wydaj z nami „Zakazany obraz” Alaina Besançona po polsku
Wydaj „Zakazany obraz” z Teologią Polityczną
Brakuje
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Zobacz również

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.