Dlaczego tortury są moralnie złe? Współczesna filozofia moralności nie stawia sobie tego pytania lub go unika po części dlatego, że tortury są szczególnie trudnym tematem do dyskusji. Wiążą się z takim bólem i strachem, które często uważa się za nie do opisania.
Dlaczego tortury są moralnie złe? Współczesna filozofia moralności nie stawia sobie tego pytania lub go unika po części dlatego, że tortury są szczególnie trudnym tematem do dyskusji. Wiążą się z takim bólem i strachem, które często uważa się za nie do opisania.
Etyka wojny
Red. nauk. Tomasz Żuradzki i Tomasz Kuniński.
Tłum. Michał Szczubiałka, Robert Pucek
wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
ilość stron: 448
Co jest złego w torturach?
David Sussman
Dlaczego tortury są moralnie złe? Współczesna fi lozofi a moralności nie stawia sobie tego pytania lub go unika po części dlatego, że tortury są szczególnie trudnym tematem do dyskusji. Wiążą się z takim bólem i strachem, które często uważa się za nie do opisania. O przeżyciach tych niekiedy mówi się, że odbierają ofi arom wszelką nadzieję na porozumienie lub jakiekolwiek wspólne doświadczenie1. Tortury okazały się zaskakująco trudne do zdefiniowania. Nie ma wyraźnej zgody w sprawie rozróżnienia tortur, przymusu i manipulacji ani co do tego, czy takie metody jak pozbawienie snu lub deprywacja sensoryczna, ścisłe odosobnienie lub przedłużające się przesłuchanie należy uważać za formy tortur. Ponadto możemy obawiać się albo jakiegoś niezdrowego podniecenia z rozważania tego tematu, albo tego, że okażemy się zdolni do całkiem beznamiętnego rozważania męczarni ofi ar tortur. Ci, którzy nie doświadczyli tortur, mogą mieć poczucie, że nie do nich należy snucie najistotniejszych refleksji na temat tej praktyki, i zostawiać to tym, którzy niestety wiedzą, o czym mowa. Możemy wreszcie obawiać się, że samym poruszaniem tego tematu nieumyślnie wspieramy i podnosimy na duchu oprawców – choćby jedynie przez dostarczanie materiału do wykrętnych usprawiedliwień.
Ty też możesz wydawać z nami KSIĄŻKI, produkować PODCASTY, organizować wystawy oraz WYDAWAĆ „Teologię Polityczną Co Tydzień”, jedyny tygodnik filozoficzny w Polsce. Twoje darowizny zamienią się w kolejne artykuły takie jak ten, który właśnie czytałeś i pomogą nam kontynuować i rozwijać nasze projekty oraz tworzyć kolejne. Środowisko Teologii Politycznej działa dzięki darowiznom prywatnych mecenasów kultury – tych okazjonalnych oraz regularnych. Dołącz do nich już dziś i WSPIERAJ TEOLOGIĘ POLITYCZNĄ!