Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Francesco Cavalli, Vespro della Beata Vergine

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Francesco Cavalli, Vespro della Beata Vergine

Szczególną ozdobą tego cyklu są psalmy, odznaczające się wyjątkowym blaskiem i inwencją swobodą melodyczną i miejscami niemalże szaleństwem i karkołomnością imitacji


Szczególną ozdobą tego cyklu są psalmy, odznaczające się wyjątkowym blaskiem i inwencją swobodą melodyczną i miejscami niemalże szaleństwem i karkołomnością imitacji -
przeczytaj kolejny felieton z cyklu Perły Muzyki Dawnej

Po szalonym sukcesie i popularności sławnego cyklu Vespro della Beata Vergine  Claudia Monteverdiego, rozsławionego najpierw przez nagranie pod dyrekcją Nicolausa Harnoncourta, potem jeszcze sławniejsze, wręcz kultowe, pod dyrekcją Johna Eliota Gardinera, a jeszcze później nagrywanego przez niemal wszystkich liczących się wykonawców muzyki dawnej, w latach 90’ przyszła moda na rekonstrukcje cyklów nieszpornych układanych z pojedynczych psalmów, hymnów i antyfon, nierzadko wielu różnych kompozytorów. Największą popularnością cieszyły się chyba barokowe weneckie brzmienia, istnieje więc wiele nagrań z rekonstrukcjami weneckich nieszporów.

Wśród gąszczu rozmaitych nagrań na szczególną uwagę zasługuje rekonstrukcja nieszporów maryjnych autorstwa Francesca Cavallego (1602-1676), kapelmistrza bazyliki św. Marka w Wenecji, w wykonaniu zespołu Concerto Palatino pod dyrekcją Bruce’a Dickeya i Charlesa Toeta. Nagranie to pochodzi z 1995 r.

O ile Monteverdi zaprojektował swoje nieszpory jako integralną całość, a więc wszystkie antyfony opracował jako concerti, a więc coś na kształt arii w stylu seconda prattica, to w rekonstrukcji (a więc czegoś w rodzaju muzycznego patchworku) nieszporów Cavallego z konieczności antyfony pozostały chorałowe, dodano jedynie, w charakterze interludiów pomiędzy psalmami, instrumentalne canzony z przepięknym, typowo weneckim brzmieniem puzonów i cornetów.

Jednak szczególną ozdobą tego cyklu są psalmy, odznaczające się wyjątkowym blaskiem i inwencją swobodą melodyczną i miejscami niemalże szaleństwem i karkołomnością imitacji. Wyjątkowej urody są zwłaszcza psalmy Lauda Jeursalem, Laudate pueri i Nisi Dominus.

Antonina Karpowicz-Zbińkowska


Zostań mecenasem Teologii Politycznej. Prowadzimy codziennie aktualizowany portal, wydajemy tygodnik, rocznik, książki najwybitniejszych filozofów i myślicieli, współpracujemy z uczonymi, pisarzami i artystami. Prowadzimy projekty naukowe i kulturalne. Jesteśmy współzałożycielami Instytutu Kultury św. Jana Pawła II na rzymskim uniwersytecie Angelicum. (KLIKAM, BY DOŁĄCZYĆ DO GRONA MECENASÓW TEOLOGII POLITYCZNEJ).

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.