Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Nowa wystawa Beaty Stankiewicz „Pochwała cienia” już otwarta!

Nowa wystawa Beaty Stankiewicz „Pochwała cienia” już otwarta!

Wystawa „Pochwała cienia” jest próbą podjęcia refleksji na temat naszego postrzegania piękna, tego co je tworzy, a także procesów, które w swych intencjach pozytywne jednocześnie dokonują nieodwracalnych spustoszeń w naszym otoczeniu, ale też w naszych umysłach. Obrazy Beaty Stankiewicz można oglądać w galerii S7 Elizy i Piotra Bernatowiczów w Warszawie do 30 marca br.

Na wystawie zaprezentowano szesnaście obrazów Beaty Stankiewicz. Dwa największe płótna: „Pokój z czerwonym łóżkiem” oraz „Pokój z dwoma tapczanami” pochodzą z roku 2017. Pozostałe powstały już w roku 2024. Najnowszą grupę obrazów stanowią przedstawienia wnętrz sakralnych z Włoch, Polski, Portugalii i Austrii. Zapraszamy do odwiedzania wystawy. Galeria jest otwarta w tym tygodniu poniedziałek-piątek w godz. 16.00-19.00, a później po umówieniu telefonicznym (664 977 481 lub mailowym s7@s7art.pl). 

Inspiracją do obrazów Beaty Stankiewicz prezentowanych na wystawie w S7 i źródłem jej tytułu stał się zbiór esejów japońskiego pisarza Jun’chirō Tanizaki. Europejczykom cień kojarzy się nieuchronnie z czymś negatywnym, automatycznie ustawiamy cień obok zła na skrajnym biegunie etycznej skali, podczas gdy na przeciwległym jej biegunie umieszczamy dobro i jasność. Nie takie jest przesłanie esejów Tanizakiego, ani prezentowanych płócien Beaty Stankiewicz. Nie chodzi tu o apologię złowrogiego cienia, który próbuje ogarnąć jasność, choć, jak wiemy od św. Jana, nigdy jej nie ogranie. Napisana w latach trzydziestych XX wieku „Pochwała cienia” jest w istocie antymodernistycznym manifestem.

Wystawa trwa od 22 lutego do 30 marca 2025 r. i jest dostępna po umówieniu telefonicznym: +48 664 977 481 lub mailowym: s7@s7art.pl w galerii S7 przy ul. Senatorskiej 7 w Warszawie

Widoki wnętrz mieszkalnych oraz świątyń, które stanowią główny motyw prezentowanych obrazów Beaty Stankiewicz oświetlone są prawie wyłącznie światłem słonecznym wpadającym z zewnątrz. Lampy pozostają wyłączone pozwalając, by światło słoneczne łagodnie wślizgiwało się do pomieszczeń, wędrowało po ścianach wywołując jasne plamy na przedmiotach łagodnie opisując ich kontury. We wnętrzach tych cień gęstnieje w narożach, na skraju stołów, pod krzesłami i ławkami, w ściennych załomach, niszach i portalach. Gra światła i cienia rysuje wnętrza i stwarza umieszczone w nich przedmioty. Nie sprawia, że rozpływają się w powietrzu, jak barwna mgiełka w impresjonistycznych płótnach. Przeciwnie, mają trwałość, namacalność, nieprzejrzystość, ciężar, patynę jaką pokryły się podczas długiego użytkowania. 

Przesłanie i eseju Tanizakiego, jak i wystawy malarstwa Stankiewicz nie jest apologią „moralnego cienia”, a raczej dyskretnym zwróceniem uwagi na fakt, że ludzkie piękno bierze się z subtelnej równowagi światło-cienia, natomiast bezwzględne umiłowanie światła może prowadzić do zaślepienia i utraty widoku rzeczywistości, co w skrajnych przypadkach – mówi o tym historia Ikara – może zakończyć się katastrofą. 

***

Beata Stankiewicz ur. w 1973 roku w Krakowie. W 1998 ukończyła z wyróżnieniem ASP w Krakowie na kierunku malarstwo i malarstwo ścienne w pracowni prof. Józefa Lucjana Ząbkowskiego. Tworzy cykle malarskie w technice olejnej. Z inspiracji Zbigniewa Warpechowskiego w 2005 założyła wraz z Sebastianem Stankiewiczem galerię we własnym mieszkaniu Galerię „mieszkanie23”. Do roku 2012  zrealizowano około 40 wystaw, performances, eventów i wykładów. Od 2017 roku jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Otwarta Pracownia. Od 2022 roku uczestniczy w projekcie Teologii Politycznej „Namalować katolicyzm od nowa”.

Artystka mieszka i pracuje w Krakowie. Prace Stankiewicz znajdują się w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK oraz kolekcji Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie, a także w polskich i zagranicznych kolekcjach prywatnych. 

Ponadto: 

Osią wykładu będzie analiza i interpretacja obrazu „Przymiarka” z 2018 roku, który jest niekonwencjonalnym autoportretem. Beata Stankiewicz maluje obrazy figuratywne, jednak w jej twórczości ważną inspiracją jest sztuka bezprzedmiotowa. „Nazywamy sztukę abstrakcyjną, kiedy jej cel jest bardziej plastyczny niż przedstawiający” pisał Etienne Gilson w książce „Malarstwo i rzeczywistość” i patrząc z tej perspektywy można określić malarstwo Stankiewicz jako takie, dla którego istotna jest równowaga między elementem plastycznym i przedstawiającym (co w gruncie rzeczy cechowało malarstwo przed impresjonizmem). Wykład będzie dotyczył dialogu między obrazem Stankiewicz, a obrazami takich twórców, jak Pierre Bonnard i Kazimierz Malewicz. Poprzez ukazaną scenę, wnętrze, postać i przedmioty Stankiewicz w interesujący sposób wydobywa semantyczne aspekty obecne w obrazach wspomnianych, wybitnych artystów, ale też jej obraz nabiera dodatkowych znaczeń.
Wykład wygłosi dr Piotr Bernatowicz.

Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc prosimy o wcześniejszą rezerwację mailową: s7@s7art.pl
Wykład będzie trwał ok. 45 minut i rozpocznie się o godz. 19.00


Czy podobał się Państwu ten artykuł?

Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.

Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?

Wydaj z nami

Wydaj z nami „Odpowiedzialność artysty” Jacques'a Maritaina!
Wydaj z nami „Odpowiedzialność artysty” Jacques'a Maritaina!
Brakuje
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.
Strona może wykorzysywać pliki cookies w celach statystycznych, analitycznych i marketingowych.
Warunki przechowywania i dostępu do cookies opisaliśmy w Polityce prywatności. Więcej