Wystawa „Pochwała cienia” jest próbą podjęcia refleksji na temat naszego postrzegania piękna, tego co je tworzy, a także procesów, które w swych intencjach pozytywne jednocześnie dokonują nieodwracalnych spustoszeń w naszym otoczeniu, ale też w naszych umysłach. Obrazy Beaty Stankiewicz można oglądać w galerii S7 Elizy i Piotra Bernatowiczów w Warszawie do 30 marca br.
Na wystawie zaprezentowano szesnaście obrazów Beaty Stankiewicz. Dwa największe płótna: „Pokój z czerwonym łóżkiem” oraz „Pokój z dwoma tapczanami” pochodzą z roku 2017. Pozostałe powstały już w roku 2024. Najnowszą grupę obrazów stanowią przedstawienia wnętrz sakralnych z Włoch, Polski, Portugalii i Austrii. Zapraszamy do odwiedzania wystawy. Galeria jest otwarta w tym tygodniu poniedziałek-piątek w godz. 16.00-19.00, a później po umówieniu telefonicznym (664 977 481 lub mailowym s7@s7art.pl).
Inspiracją do obrazów Beaty Stankiewicz prezentowanych na wystawie w S7 i źródłem jej tytułu stał się zbiór esejów japońskiego pisarza Jun’chirō Tanizaki. Europejczykom cień kojarzy się nieuchronnie z czymś negatywnym, automatycznie ustawiamy cień obok zła na skrajnym biegunie etycznej skali, podczas gdy na przeciwległym jej biegunie umieszczamy dobro i jasność. Nie takie jest przesłanie esejów Tanizakiego, ani prezentowanych płócien Beaty Stankiewicz. Nie chodzi tu o apologię złowrogiego cienia, który próbuje ogarnąć jasność, choć, jak wiemy od św. Jana, nigdy jej nie ogranie. Napisana w latach trzydziestych XX wieku „Pochwała cienia” jest w istocie antymodernistycznym manifestem.
Wystawa trwa od 22 lutego do 30 marca 2025 r. i jest dostępna po umówieniu telefonicznym: +48 664 977 481 lub mailowym: s7@s7art.pl w galerii S7 przy ul. Senatorskiej 7 w Warszawie
Widoki wnętrz mieszkalnych oraz świątyń, które stanowią główny motyw prezentowanych obrazów Beaty Stankiewicz oświetlone są prawie wyłącznie światłem słonecznym wpadającym z zewnątrz. Lampy pozostają wyłączone pozwalając, by światło słoneczne łagodnie wślizgiwało się do pomieszczeń, wędrowało po ścianach wywołując jasne plamy na przedmiotach łagodnie opisując ich kontury. We wnętrzach tych cień gęstnieje w narożach, na skraju stołów, pod krzesłami i ławkami, w ściennych załomach, niszach i portalach. Gra światła i cienia rysuje wnętrza i stwarza umieszczone w nich przedmioty. Nie sprawia, że rozpływają się w powietrzu, jak barwna mgiełka w impresjonistycznych płótnach. Przeciwnie, mają trwałość, namacalność, nieprzejrzystość, ciężar, patynę jaką pokryły się podczas długiego użytkowania.
Przesłanie i eseju Tanizakiego, jak i wystawy malarstwa Stankiewicz nie jest apologią „moralnego cienia”, a raczej dyskretnym zwróceniem uwagi na fakt, że ludzkie piękno bierze się z subtelnej równowagi światło-cienia, natomiast bezwzględne umiłowanie światła może prowadzić do zaślepienia i utraty widoku rzeczywistości, co w skrajnych przypadkach – mówi o tym historia Ikara – może zakończyć się katastrofą.
***
Beata Stankiewicz ur. w 1973 roku w Krakowie. W 1998 ukończyła z wyróżnieniem ASP w Krakowie na kierunku malarstwo i malarstwo ścienne w pracowni prof. Józefa Lucjana Ząbkowskiego. Tworzy cykle malarskie w technice olejnej. Z inspiracji Zbigniewa Warpechowskiego w 2005 założyła wraz z Sebastianem Stankiewiczem galerię we własnym mieszkaniu Galerię „mieszkanie23”. Do roku 2012 zrealizowano około 40 wystaw, performances, eventów i wykładów. Od 2017 roku jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Otwarta Pracownia. Od 2022 roku uczestniczy w projekcie Teologii Politycznej „Namalować katolicyzm od nowa”.
Artystka mieszka i pracuje w Krakowie. Prace Stankiewicz znajdują się w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK oraz kolekcji Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie, a także w polskich i zagranicznych kolekcjach prywatnych.
Ponadto:
Osią wykładu będzie analiza i interpretacja obrazu „Przymiarka” z 2018 roku, który jest niekonwencjonalnym autoportretem. Beata Stankiewicz maluje obrazy figuratywne, jednak w jej twórczości ważną inspiracją jest sztuka bezprzedmiotowa. „Nazywamy sztukę abstrakcyjną, kiedy jej cel jest bardziej plastyczny niż przedstawiający” pisał Etienne Gilson w książce „Malarstwo i rzeczywistość” i patrząc z tej perspektywy można określić malarstwo Stankiewicz jako takie, dla którego istotna jest równowaga między elementem plastycznym i przedstawiającym (co w gruncie rzeczy cechowało malarstwo przed impresjonizmem). Wykład będzie dotyczył dialogu między obrazem Stankiewicz, a obrazami takich twórców, jak Pierre Bonnard i Kazimierz Malewicz. Poprzez ukazaną scenę, wnętrze, postać i przedmioty Stankiewicz w interesujący sposób wydobywa semantyczne aspekty obecne w obrazach wspomnianych, wybitnych artystów, ale też jej obraz nabiera dodatkowych znaczeń.
Wykład wygłosi dr Piotr Bernatowicz.
Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc prosimy o wcześniejszą rezerwację mailową: s7@s7art.pl
Wykład będzie trwał ok. 45 minut i rozpocznie się o godz. 19.00
Czy podobał się Państwu ten artykuł?
Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.
Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?