W środku historycznego centrum Wiecznego Miasta – nieopodal Tybru, zostało zaprezentowanych 20 współczesnych obrazów sakralnych autorstwa polskich malarzy. Wernisaż w muzeach San Salvatore in Lauro, tuż przy kościele pod tym samym wezwaniem, zgromadził we wtorkowy ciepły wieczór 19 marca licznych gości i miłośników sztuki.
Przybyłych gości powitał dyrektor muzeum Lorenzo Zichichi, podkreślając swoją radość z możliwości uczynienia jednego z centralnych budynków w Rzymie, miejscem wspólnego spotkania i wzbogacenia refleksji nad postrzeganiem piękna. W tym kontekście przywołał nazwiska Umberto Mastroianniego i Emilio Greco, rzeźbiarzy XX wieku, których dzieła przechowywane są w muzeum i jego archiwach, zarysowując potrzebę kontynuacji namysłu nad pięknem, która w niedalekiej przeszłości owocowała m.in. wieloletnią współpracą muzeum z polskim rzeźbiarzem Igorem Mitorajem.
Dyrektor muzeum podkreślił, że projekt malarski „Namalować katolicyzm od nowa” zbiega się z zamysłem przyświecającym zespołowi muzeum i gromadzącym wielkie talenty artystyczne, które w dalszym ciągu będą tworzyć przedstawienia inspirowane Ewangelią.
Tajemnice różańca są wielkim intelektualnym wyzwaniem, ale i niezwykle wspaniałymi tematami do malarskiej ekspresji.
Mówił o tym, że w historii malarstwa europejskiego widzimy różne przedstawienia „Zwiastowania”, będące efektem naszego wspólnego europejskiego dziedzictwa. Pomimo różnic w sposobach życia i dorastania w poszczególnych krajach Europy, mamy ten sam sposób postrzegania sztuki sakralnej. Jego zdaniem jest to coś, co nadal pobudza kreatywność i sprawia, że nasze społeczeństwa mogą wzbogacać się poprzez to, co artyści chcą przedstawić.
Podczas wernisażu głos zabrał również rektor Angelicum o. Thomas Joseph White OP, który podziękował Dariuszowi Karłowiczowi i Muzeum San Salvatore in Lauro za wkład w rozwój dialogu między sztuką współczesną a sztuką sakralną, Kościołem i wiarą. Wspominał rozmowę z Dariuszem Karłowiczem sprzed ponad trzech lat, kiedy z nadzieją i optymizmem patrzył na początki ponownego połączenia bogactwa teologii i sztuki. Na koniec podkreślił, że tajemnice różańca są wielkim intelektualnym wyzwaniem, ale i niezwykle wspaniałymi tematami do malarskiej ekspresji.
Z kolei Dariusz Karłowicz, pomysłodawca projektu „Namalować katolicyzm od nowa” w kilku zdaniach naszkicował jego założenia, w tym ambitny cel pobudzenia malarstwa sakralnego, a w szerszej perspektywie ponowne nawiązanie dialogu między Kościołem a kulturą.
„Jeśli chrześcijaństwo nie chce zamieszkać w muzeum, trzeba powiedzieć sobie stanowczo, że dawne malarstwo i dawna kultura nie wystarczą. Celem nie może być kopiowanie istniejących dzieł, ale tworzenie nowych obrazów sakralnych, które przemawiają współczesnym językiem i zdolne są służyć w modlitwie i kulcie człowiekowi XXI wieku” – powiedział.
Jak wspomniał dyrektor programowy Instytutu Kultury św. Jana Pawła II, tajemnica I radosna – Zwiastowanie – jest wydarzeniem, które na zawsze zmieniło historię ludzkości. Tuż po wypowiedzianym przez Maryję fiat „Słowo stało się ciałem”. To właśnie z tym arcyważnym wydarzeniem mierzyli się polscy malarze, a owoc ich pracy możemy podziwiać w murach rzymskiej galerii.
Dariusz Karłowicz podkreślił mocno fakt, że projekt ten jest możliwy dzięki hojności prywatnych przedsiębiorców z Polski oraz szeregu zaangażowanych osób, które włączają się w intelektualne i organizacyjne zaplecze tego przedsięwzięcia.
Z końcem przemów zebrani goście wysłuchali krótkiego koncertu skrzypaczki Igi Gałczyńskiej, która wykonała trzy pieśni Ave Maria autorstwa Bacha-Gounoda, Franza Schuberta i jednego nieznanego z nazwiska kompozytora.
Następnie w drzwiach muzeum uroczystym przecięciem wstęgi Dariusz Karłowicz i Lorenzo Zichichi otworzyli przestrzeń wystawienniczą dla przybyłych gości.
Wystawę można zwiedzać od wtorku do soboty w godzinach 10-13 / 16-19
Potrwa ona do 13 kwietnia. Wstęp wolny
Organizatorzy: Fundacja Świętego Mikołaja, redakcja Teologii Politycznej, Instytut Kultury św. Jana Pawła II na Papieskim Uniwersytecie św. Tomasza z Akwinu (Angelicum) w Rzymie, Musei di San Salvatore in Lauro w Rzymie.
Mikołaj Marczak
fot. Alessandro Fucilla
Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!