Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Wyniki i podsumowanie projektu „Polityka – Religia – Bezpieczeństwo. Konflikt i próby rozwiązania”

Wyniki i podsumowanie projektu „Polityka – Religia – Bezpieczeństwo. Konflikt i próby rozwiązania”

Fundacja Świętego Mikołaja – wydawca Teologii Politycznej – we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim i Centro Studi Medi w Genui zrealizowała projekt „Polityka–religia–bezpieczeństwo. Konflikt i próby rozwiązania”. Został on przeprowadzony w latach 2019-2021 r. w ramach Programu Operacyjnego „Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z rezultatami projektu.

Projekt „Polityka–religia–bezpieczeństwo. Konflikt i próby rozwiązania” zakładałał organizację sześciu kursów uniwersyteckich i Szkół Letnich, prowadzonych przez pracowników Uniwersytetu Warszawskiego i Fundacji Świętego Mikołaja. Celem projektu było zbadanie i przekazywanie wiedzy na temat wpływu religii na normy i bezpieczeństwo, wielokulturowości, tożsamości, związków między religią i tożsamością religijną i bezpieczeństwem. Dzięki współpracy z Centro Studi Medi projekt umożliwił również wdrożenie w Polsce włoskiego modelu spojrzenia na bezpieczeństwo międzynarodowe, narodowe i regionalne przez pryzmat religii jako jednego z najważniejszych czynników kulturotwórczych determinujących różne tożsamości we współczesnym świecie. Naszą ambicją było zbudowanie zestawu narzędzi, które pozwolą przygotowywać studentów do funkcjonowania w zawodowym życiu osadzonym w wielokulturowych społeczeństwach, do rozumienia własnej tożsamości osadzonej w historii, filozofii, religii oraz rozumienia innych tożsamości globalnego świata. 

Realizację projektu zainicjowała wizyta studyjna jego wykonawców – m.in. Dariusza Karłowicza, Tomasza Herbicha i Adama Talarowskiego – w Genui w 2019 r. Celem wyjazdu było spotkanie z instytucją partnerską – Centro Studi Medi – w celu omówienia merytorycznych szczegółów projektu i metodyki włoskiego modelu teoretycznego i praktycznego podejścia do związków religii z obszarem polityki i bezpieczeństwa.

Wykłady na Uniwersytecie Warszawskim

Kluczowym elmentem projektu było merytoryczne przygotowanie i skoordynowanie przeprowadzenia 6 cykli zajęć na Uniwersytecie Warszawskim w roku akademickim 2019/2020 i 2020/2021. W ramach programu zorganizowaliśmy łącznie 6 przedmiotów całorocznych, na które uczęszczać mógł każdy student Uniwersytetu Warszawskiego w ramach puli przedmiotów ogólnouniwersyteckich. Łącznie udało się nam przeprowadzić 720 godzin zajęć, w których uczestniczyło 489 studentów różnych kierunków studiów.

W ramach projektu „Polityka–religia–bezpieczeństwo. Konflikt i próby rozwiązania” przeprowadziliśmy zajęcia:

➤ „Biblia a człowiek, polityka, wojny i władza” (semestr zimowy roku akademickiego 2019/2020 i 2020/2021), „Kościół a człowiek, polityka, wojny i władza” (semestr letni roku akademickiego 2019/2020 i 2020/2021);           

➤ „Tragedia polityki. O związkach religii i polityki według starożytnych Greków” (rok akademicki 2019/2020 i 2020/2021);   

➤ „Pierwsi chrześcijanie wobec państwa i władzy” (semestr zimowy roku akademickiego 2019/2020 i 2020/2021), „Kościół późnego antyku wobec państwa i władzy” (semestr letni roku akademickiego 2019/2020 i 2020/2021);          

➤ „Nowożytność a wiek ideologii” (semestr zimowy roku akademickiego 2019/2020 i 2020/2021), „Nowoczesne źródła totalitaryzmów” (semestr letni roku akademickiego 2019/2020 i 2020/2021);

➤ „Polityka jako religia. O religijnym wymiarze ideologii politycznych” (semestr zimowy roku akademickiego 2019/2020 i 2020/2021), „Bóg a naród. O wzajemnych stosunkach Kościoła i nacjonalistów” (semestr letni roku akademickiego 2019/2020 i 2020/2021);

➤ „Średniowieczny projekt zjednoczenia Europy” (rok akademicki 2019/2020 i 2020/2021).

Elementem projektu towarzyszącym realizacji kursów na Uniwersytecie Warszawskim było przygotowanie materiałów dydaktycznych dla studentów w formie książkowej. Łącznie udało się nam przygotować 12 tomów podręczników – po 1 tomie na każdy semestr roku akademicki dla wszystkich 6 kursów. Podręczniki zostały przygotowane przez prowadzacych zajęcia i nieodpłatnie udostępnione uczestnikom kursów uniwersyteckich.

Szkoły Letnie

Drugim kluczowym elementem projektu była organizacja 3 edycji Szkoły Letniej „Polityka–religia–bezpieczeństwo. Konflikt i próby rozwiązania”. Każda z edycji Szkoły Letniej poświęcona była zgłębianiu różnych modeli relacji między religią i polityką, reprezentowanych w religiach monoteistycznych oraz angażowaniu uczestników w refleksję nad nad wpływem tych modeli na kształtowanie bezpieczeństwa światowego i pokoju międzynarodowego. Szkoły Letnie były adresowane do studentów I, II,i III stopnia studiów lub jednolitych studiów magisterskich, uczęszczających do szkół wyższych na terytorium RP lub innych krajów Unii Europejskiej w wieku od 19 do 30 lat. Pierwsza edycja Szkoły Letniej odbyła się w lipcu 2019 roku, zaś dwie kolejne – ze względu na trudną sytuację pandemiczną w 2020 r. – w lipcu 2021 r.

W trzech edycjach Szkoły Letniej, które odbyły się w Opactwie Benedyktyńskim w Tyńcu, brało udział łącznie 74 studentów, którzy uczestniczyli w instensywnych, 8-dniowych cyklach zajęć, podzielonych na 10-godzinne bloki. Każdy z bloków zajęć łączył wykłady z wybitnymi ekspertami z zakresu relacji polityki i religii, z panelami dyskusyjnymi, pokazami filmów i warsztatami. Urozmaiceniem wszystkich edycji Szkoły Letniej była jednodniowa wycieczka studyjną do Krakowa. Dodatkowo każdy z uczestników Szkoły Letniej otrzymał przygotowany przez nas obszerny – liczący, w zależności od edycji, od 230 do 330 stron – podręcznik ze starannie dobranymi materiałami dydaktycznymi, przygotowującymi do każdego z bloków zajęć. 

Wśród wykładowców Szkoły Letniej znaleźli się m.in.:  Marek A. Cichocki (wykładowca Kolegium Europejskiego w Natolinie, jeden z założycieli „Teologii Politycznej”), Michał Gierycz (politolog, wykładowca w Instytucie Politologii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie), Marek Jurek (historyk, polityk, publicysta, znawca problematyki europejskiej), Jan Żaryn (historyk zajmujący się w szczególności historią Kościoła katolickiego w Polsce w XX wieku), Piotr Kłodkowski (orientalista, wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego, były ambasador RP w Indiach), ks. Franciszek Longchamps de Bérier (profesor nauk prawnych specjalizujący się w zakresie relacji państwo-Kościół), Włodzimierz Marciniak (politolog, sowietolog, były ambasador RP w Rosji), Paweł Milcarek (redaktor naczelny kwartalnika „Christianitas”, znawca chrześcijańskiej myśli filozoficznej), Arkady Rzegocki (ambasador RP w Wielkiej Brytanii, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego), Mateusz Werner (filozof kultury, krytyk filmowy, kulturoznawca), Krzysztof Zanussi (jeden z najważniejszych współczesnych polskich reżyserów filmowych i znawca Rosji).

Podsumowanie

Dofinansowanie projektu „Polityka–religia–bezpieczeństwo. Konflikt i próby rozwiązania” odbywającego się w ramach Programu Operacyjnego „Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020” ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa wyniosło 2 851 018,72 zł. Do grudnia 2021 r. udało się nam zrealizować z partnerami i rozliczyć wszystkie założenia programowe projektu „Polityka–religia–bezpieczeństwo. Konflikt i próby rozwiązania”.

na strone


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych 52 numerów TPCT w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.