Większość pozbawiona jest własności, ale ma również status obywateli, to jest, stanowi grupę politycznie wolną do działania, niemniej ekonomicznie bezsilną.
Zauważmy kilka ważnych elementów tego stanu rzeczy. Otóż, istnieje własność prywatna; ale nie rozdystrybuowana pomiędzy wielu, a więc de facto instytucjonalnie społeczeństwu obca. Kolejno, większość pozbawiona jest własności, ale ma również status obywateli, to jest, stanowi grupę politycznie wolną do działania, niemniej ekonomicznie bezsilną; kolejno – choć nasza definicja pozwala tutaj ledwie na domysł, to jednak konieczny domysł, że w kapitalizmie trwać będzie świadomy, bezpośredni i planowy wyzysk większości (wolnych obywateli pozbawionych własności) przez mniejszość posiadaczy.
Hilaire Belloc
Państwo niewolnicze
Chesterton Polska
2017
Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.
Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?