Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

O mocy Boga (t. IV) - św. Tomasz z Akwinu

"Teizm klasyczny" tak dość często określa się koncepcję natury Boga zbudowaną przez Ojców Kościoła, wzbogaconą przez mistrzów średniowiecza i żywo dyskutowaną w naszych czasach. Nie jest łatwo bliżej ją scharakteryzować, do jego twórców zalicza się wszak filozofów i teologów bardzo różniących się od siebie.

"Teizm klasyczny"  tak dość często określa się koncepcję natury Boga zbudowaną przez Ojców Kościoła, wzbogaconą przez mistrzów średniowiecza i żywo dyskutowaną w naszych czasach. Nie jest łatwo bliżej ją scharakteryzować, do jego twórców zalicza się wszak filozofów i teologów bardzo różniących się od siebie.

 

O mocy Boga (t. IV)

św. Tomasz z Akwinu

wydawca: Antyk - Marek Derewiecki

ilość stron: 443

 

 

WPROWADZENIE DO KWESTII VII

O PROSTOCIE BOŻEJ ISTOTY

Mateusz Przanowski OP

"Teizm klasyczny"  tak dość często określa się koncepcję natury Boga zbudowaną przez Ojców Kościoła, wzbogaconą przez mistrzów średniowiecza i żywo dyskutowaną w naszych czasach. Nie jest łatwo bliżej ją scharakteryzować, do jego twórców zalicza się wszak filozofów i teologów bardzo różniących się od siebie. Przedstawicielami "teizmu klasycznego" są  równie dobrze św. Augustyn i św. Anzelm, jak św. Tomasz z Akwinu i bł. Jan Duns Szkot. Mimo wszystkich odmienności dzielących tych myślicieli można jednak wskazać na kilka wspólnych elementów ich koncepcji Absolutu. Zwolennicy "teizmu klasycznego" podkreślają niezmienność Boga, co może być szczególnie uderzające dla dzisiejszego czytelnika, przywykłego raczej do obserwowania tendencji odwrotnej. Poza tym łączą doskonałość z samowystarczalnością Stwórcy. W "teizmie klasycznym" Bóg nie stwarza świata po to, by udoskonalić siebie i osiągnąć wyższy stopnień samoświadomości i wiedzy. "Teizm klasyczny" uważa także, że Bóg jest wieczny i choæ sam nie podlega żadnym regułom upływu czasu, zdolny jest do sprawiania skutków w czasie. Lista znaków rozpoznawczych "teizmu klasycznego" byłaby niepełna, gdyby nie dodać do niej doktryny o prostocie Boga (simplicitas Dei). Zwolennicy "teizmu klasycznego", szczególnie zaś uczniowie św. Tomasza z Akwinu, zgadzają się, że Bóg jest prosty (simplex), a zatem nie złożony z części. Co więcej, wielu zwolenników "teizmu klasycznego", idąc za Akwinatą, sądzi, że to właśnie atrybut prostoty integruje całą naukę o Bogu. Bez przyjęcia nauki o prostocie Boga - twierdzą - nie da się pomyśleć "teizmu klasycznego" w ogóle.

 

przeczytaj cały wstęp i przejrzyj spis treści książki


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.