Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Rodzaje porządku

Istnieje wiele rodzajów porządków ustroju (politeía), a zatem następnym zadaniem będzie ustalenie tych rodzajów i różnic między nimi (1278b6 i nn.). By uzyskać odpowiednią zasadę różnicującą, Arystoteles przedstawił nową definicję porządku ustrojowego.


Fragment pochodzi z nowowydanej książki Arystoteles Erica Voegelina.

Istnieje wiele rodzajów porządków ustroju (politeía), a zatem następnym zadaniem będzie ustalenie tych rodzajów i różnic między nimi (1278b6 i nn.). By uzyskać odpowiednią zasadę różnicującą, Arystoteles przedstawił nową definicję porządku ustrojowego. Uprzednio politeía została zdefiniowana jako porządek właścicieli gospodarstw domowych w polis, teraz zaś jest objaśniana jako „porządek [táxis] władz w ogóle, a przede wszystkim nadrzędnej nad nimi wszystkimi. Tą władzą nadrzędną [kýrion] jest wszędzie rząd [políteuma] państwa, toteż w rządzie wyraża się ustrój państwowy” (1278b9 i n.). Na przykład w demokracji władzą nadrzędną jest lud (dēmos), w oligarchii – nieliczni obywatele (olígoi), można zatem wyróżnić dwa ustroje. Druga zasada rozróżnienia jest dana poprzez odniesienie do wspólnej korzyści (symphéron).

Więcej (kliknij)

 

Zobacz inne nasze książki


Wydaj z nami

Zostań Współproducentem podcastów Teologii Politycznej
Pomóż nam wyprodukować kolejne serie wartościowych podcastów o filozofii, polityce, historii i sztuce
Brakuje
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.