Istnieje wiele rodzajów porządków ustroju (politeía), a zatem następnym zadaniem będzie ustalenie tych rodzajów i różnic między nimi (1278b6 i nn.). By uzyskać odpowiednią zasadę różnicującą, Arystoteles przedstawił nową definicję porządku ustrojowego.
Fragment pochodzi z nowowydanej książki Arystoteles Erica Voegelina.
Istnieje wiele rodzajów porządków ustroju (politeía), a zatem następnym zadaniem będzie ustalenie tych rodzajów i różnic między nimi (1278b6 i nn.). By uzyskać odpowiednią zasadę różnicującą, Arystoteles przedstawił nową definicję porządku ustrojowego. Uprzednio politeía została zdefiniowana jako porządek właścicieli gospodarstw domowych w polis, teraz zaś jest objaśniana jako „porządek [táxis] władz w ogóle, a przede wszystkim nadrzędnej nad nimi wszystkimi. Tą władzą nadrzędną [kýrion] jest wszędzie rząd [políteuma] państwa, toteż w rządzie wyraża się ustrój państwowy” (1278b9 i n.). Na przykład w demokracji władzą nadrzędną jest lud (dēmos), w oligarchii – nieliczni obywatele (olígoi), można zatem wyróżnić dwa ustroje. Druga zasada rozróżnienia jest dana poprzez odniesienie do wspólnej korzyści (symphéron).
Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.
Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?