Istnieje wiele rodzajów porządków ustroju (politeía), a zatem następnym zadaniem będzie ustalenie tych rodzajów i różnic między nimi (1278b6 i nn.). By uzyskać odpowiednią zasadę różnicującą, Arystoteles przedstawił nową definicję porządku ustrojowego.
Fragment pochodzi z nowowydanej książki Arystoteles Erica Voegelina.
Istnieje wiele rodzajów porządków ustroju (politeía), a zatem następnym zadaniem będzie ustalenie tych rodzajów i różnic między nimi (1278b6 i nn.). By uzyskać odpowiednią zasadę różnicującą, Arystoteles przedstawił nową definicję porządku ustrojowego. Uprzednio politeía została zdefiniowana jako porządek właścicieli gospodarstw domowych w polis, teraz zaś jest objaśniana jako „porządek [táxis] władz w ogóle, a przede wszystkim nadrzędnej nad nimi wszystkimi. Tą władzą nadrzędną [kýrion] jest wszędzie rząd [políteuma] państwa, toteż w rządzie wyraża się ustrój państwowy” (1278b9 i n.). Na przykład w demokracji władzą nadrzędną jest lud (dēmos), w oligarchii – nieliczni obywatele (olígoi), można zatem wyróżnić dwa ustroje. Druga zasada rozróżnienia jest dana poprzez odniesienie do wspólnej korzyści (symphéron).
Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!