Znaczenie Jana Damasceńskiego i jego twórczości jest niezaprzeczalne dla myśli chrześcijańskiej, zarówno teologicznej, jak i filozoficznej. Damasceńczyk należał do osób epoki przełomu. Ten przełom dotyczył praktycznie wszystkiego: kultury, religii, władzy politycznej, mentalności, a nawet stosunków społecznych.
Znaczenie Jana Damasceńskiego i jego twórczości jest niezaprzeczalne dla myśli chrześcijańskiej, zarówno teologicznej, jak i filozoficznej. Damasceńczyk należał do osób epoki przełomu. Ten przełom dotyczył praktycznie wszystkiego: kultury, religii, władzy politycznej, mentalności, a nawet stosunków społecznych.
Dialektyka albo rozdziały filozoficzne. O herezjach
Jan Damasceński
wydawnictwo: WAM
ilość stron: 148
WSTĘP
Anna Zhyrkova
Znaczenie Jana Damasceńskiego i jego twórczości jest niezaprzeczalne dla myśli chrześcijańskiej, zarówno teologicznej, jak i filozoficznej. Damasceńczyk należał do osób epoki przełomu. Ten przełom dotyczył praktycznie wszystkiego: kultury, religii, władzy politycznej, mentalności, a nawet stosunków społecznych. Na sobie osobiście doświadczył Damasceńczyk skutków podboju i wzrastającej potęgi islamu. Popadł w konflikt z cesarzem, gdyż nieustraszenie walczył o ortodoksję wobec ikonoklazmu popieranego przez najwyższe władze. Należąc z urodzenia do klasy społecznej, którą z pewnością można nazwać arystokracją, nie zawahał się wyrzec wszystkiego i zostać prostym mnichem. I przy tym wyrażał siebie i swoje poglądy, pisząc. Twórczość Damasceńczyka jest znacząca. Pisał on na zamówienie, pisał dzieła polemiczne, pisał rozprawy i pisał wiersze. Wszystkie jego osobiste przeżycia i doświadczenia w jakiś sposób znalazły odzwierciedlenie w jego dziełach. Trzeba podkreślić, że twórczość Jana jest ważna nie tylko z powodów historiobadawczych. Damasceńczyk jest uznawany za ostatniego Ojca Kościoła Greckiego i jako ostatni z wielkich teologów Wschodu tego okresu w genialny sposób syntetyzując wczesnochrześcijańską myśli Kościoła Wschodniego, prowadzi ją do jej apogeum. A jednocześnie przekracza swoją epokę. Z jednej strony Jan z Damaszku może być właściwie nazwany jednym z budowniczych myśli i teologii prawosławnej, z drugiej zaś jego twórczość antycypuje świat łacińskiego średniowiecza. Damasceńczyk był ostatnim autorytetem wschodnim powszechnie akceptowanym na Zachodzie. Dla takich gigantów teologii i filozofi i średniowiecznej, jak Piotr Abelard, Tomasz z Akwinu i Jan Duns Szkot, dzieła Jana stanowiły punkt odniesienia i służyły im za źródło inspiracji.
przeczytaj cały wstęp i fragment tekstu Jana Damasceńskiego, przejrzyj spis treści książki
Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!