Dialektyka albo rozdziały filozoficzne. O herezjach - Jan Damasceński

Znaczenie Jana Damasceńskiego i jego twórczości jest niezaprzeczalne dla myśli chrześcijańskiej, zarówno teologicznej, jak i filozoficznej. Damasceńczyk należał do osób epoki przełomu. Ten przełom dotyczył praktycznie wszystkiego: kultury, religii, władzy politycznej, mentalności, a nawet stosunków społecznych.

Znaczenie Jana Damasceńskiego i jego twórczości jest niezaprzeczalne dla myśli chrześcijańskiej, zarówno teologicznej, jak i filozoficznej. Damasceńczyk należał do osób epoki przełomu. Ten przełom dotyczył praktycznie wszystkiego: kultury, religii, władzy politycznej, mentalności, a nawet stosunków społecznych.

 

 

 

Dialektyka albo rozdziały filozoficzne. O herezjach

Jan Damasceński

wydawnictwo: WAM

ilość stron: 148

 

 

WSTĘP
Anna Zhyrkova

Znaczenie Jana Damasceńskiego i jego twórczości jest niezaprzeczalne dla myśli chrześcijańskiej, zarówno teologicznej, jak i filozoficznej. Damasceńczyk należał do osób epoki przełomu. Ten przełom dotyczył praktycznie wszystkiego: kultury, religii, władzy politycznej, mentalności, a nawet stosunków społecznych. Na sobie osobiście doświadczył Damasceńczyk skutków podboju i wzrastającej potęgi islamu. Popadł w konflikt z cesarzem, gdyż nieustraszenie walczył o ortodoksję wobec ikonoklazmu popieranego przez najwyższe władze. Należąc z urodzenia do klasy społecznej, którą z pewnością można nazwać arystokracją, nie zawahał się wyrzec wszystkiego i zostać prostym mnichem. I przy tym wyrażał siebie i swoje poglądy, pisząc. Twórczość Damasceńczyka jest znacząca. Pisał on na zamówienie, pisał dzieła polemiczne, pisał rozprawy i pisał wiersze. Wszystkie jego osobiste przeżycia i doświadczenia w jakiś sposób znalazły odzwierciedlenie w jego dziełach. Trzeba podkreślić, że twórczość Jana jest ważna nie tylko z powodów historiobadawczych. Damasceńczyk jest uznawany za ostatniego Ojca Kościoła Greckiego i jako ostatni z wielkich teologów Wschodu tego okresu w genialny sposób syntetyzując wczesnochrześcijańską myśli Kościoła Wschodniego, prowadzi ją do jej apogeum. A jednocześnie przekracza swoją epokę. Z jednej strony Jan z Damaszku może być właściwie nazwany jednym z budowniczych myśli i teologii prawosławnej, z drugiej zaś jego twórczość antycypuje świat łacińskiego średniowiecza. Damasceńczyk był ostatnim autorytetem wschodnim powszechnie akceptowanym na Zachodzie. Dla takich gigantów teologii i filozofi i średniowiecznej, jak Piotr Abelard, Tomasz z Akwinu i Jan Duns Szkot, dzieła Jana stanowiły punkt odniesienia i służyły im za źródło inspiracji.

 

przeczytaj cały wstęp i fragment tekstu Jana Damasceńskiego, przejrzyj spis treści książki