Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Benedykt XVI: Obrazem modlitwy może być również walka

Opowiadanie o walce Jakuba nie pozwala określić jednoznacznie, kto został pokonany

Opowiadanie o walce Jakuba nie pozwala określić jednoznacznie, kto został pokonany.

 

 

 

Obrazem modlitwy może być również walka. Wskazuje on bowiem na potrzebę siły ducha, wytrwałości i uporu w dążeniu do celu – powiedział Benedykt XVI w kolejnej już katechezie o modlitwie. Odwołując się do świadectw biblijnych, mówił dziś o walce Jakuba z Bogiem. Jest to, jak zauważył, jeden z najtrudniejszych, a przy tym najważniejszych fragmentów Pisma Świętego. Interpretując go, trzeba pamiętać, że Jakub był człowiekiem podstępnym. Wyłudził on od starszego brata bliźniaka prawa należne pierworodnemu, a wykorzystując ślepotę ojca podstępem uzyskał od niego błogosławieństwo. Teraz pewny siebie, pod ukryciem nocy wkracza na ziemie brata. Tejże nocy staje mu na drodze Bóg. Walka Jakuba z Bogiem została streszczona również po polsku.

 

Opowiadanie o walce nie pozwala określić jednoznacznie, kto został pokonany. Jakub wychodzi z opresji ze zwichniętym biodrem, ale to napastnik prosi, aby mu pozwolił odejść. Jakub stawia warunek: „Nie puszczę cię, dopóki mi nie pobłogosławisz!”. Wydaje się zatem, że Jakub zwycięża. Tymczasem nieznajomy pyta go o imię, a Jakub je wymienia. W hebrajskiej mentalności poznanie czyjegoś imienia oznacza posiadanie nad nim władzy. Wymieniając swoje imię, Jakub poddaje się. Jednak, poddając się, zwycięża, gdyż otrzymuje nowe imię: „Odtąd nie będziesz się zwał Jakub, lecz Izrael, bo walczyłeś z Bogiem i z ludźmi, i zwyciężyłeś”. Wraz z nim otrzymuje nową tożsamość, bo „Izrael” znaczy: „Bóg jest mocny, Bóg zwycięża”.

 

Benedykt XVI zaznaczył, że dla Izraela tekst ten stał się paradygmatem, w którym wyraził on własne korzenie, a także szczególną relację z Bogiem. W tradycji chrześcijańskiej jest to symbol modlitwy jako walki duchowej i triumfu wytrwałości. Tekst ten mówi nam o długiej nocy poszukiwania Boga, walce o poznanie Jego imienia i oblicza. Symbolizuje on wytrwałą modlitwę o błogosławieństwo i nowe imię, będące owocem nawrócenia i odpuszczenia win – powiedział Benedykt XVI.

 

Do tematu katechezy nawiązał też w słowie do Polaków.

 

„Modlitwa Jakuba była trudna, była zmaganiem się z Bogiem. Ostatecznie jednak Jakub poddaje się Bogu, pozwala się wewnętrznie przemienić Bożą mocą, zyskuje nowe imię i otrzymuje błogosławieństwo. Czasem nasza modlitwa może być tak samo trudna, ale możemy być pewni, że nas przemienia i jest niewyczerpanym źródłem łaski”.

 

kb/ rv

Radio Watykańskie


Jeżeli podobał się Państwu ten artykuł?

Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.

Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.