Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Benedykt XVI: Obrazem modlitwy może być również walka

Opowiadanie o walce Jakuba nie pozwala określić jednoznacznie, kto został pokonany

Opowiadanie o walce Jakuba nie pozwala określić jednoznacznie, kto został pokonany.

 

 

 

Obrazem modlitwy może być również walka. Wskazuje on bowiem na potrzebę siły ducha, wytrwałości i uporu w dążeniu do celu – powiedział Benedykt XVI w kolejnej już katechezie o modlitwie. Odwołując się do świadectw biblijnych, mówił dziś o walce Jakuba z Bogiem. Jest to, jak zauważył, jeden z najtrudniejszych, a przy tym najważniejszych fragmentów Pisma Świętego. Interpretując go, trzeba pamiętać, że Jakub był człowiekiem podstępnym. Wyłudził on od starszego brata bliźniaka prawa należne pierworodnemu, a wykorzystując ślepotę ojca podstępem uzyskał od niego błogosławieństwo. Teraz pewny siebie, pod ukryciem nocy wkracza na ziemie brata. Tejże nocy staje mu na drodze Bóg. Walka Jakuba z Bogiem została streszczona również po polsku.

 

Opowiadanie o walce nie pozwala określić jednoznacznie, kto został pokonany. Jakub wychodzi z opresji ze zwichniętym biodrem, ale to napastnik prosi, aby mu pozwolił odejść. Jakub stawia warunek: „Nie puszczę cię, dopóki mi nie pobłogosławisz!”. Wydaje się zatem, że Jakub zwycięża. Tymczasem nieznajomy pyta go o imię, a Jakub je wymienia. W hebrajskiej mentalności poznanie czyjegoś imienia oznacza posiadanie nad nim władzy. Wymieniając swoje imię, Jakub poddaje się. Jednak, poddając się, zwycięża, gdyż otrzymuje nowe imię: „Odtąd nie będziesz się zwał Jakub, lecz Izrael, bo walczyłeś z Bogiem i z ludźmi, i zwyciężyłeś”. Wraz z nim otrzymuje nową tożsamość, bo „Izrael” znaczy: „Bóg jest mocny, Bóg zwycięża”.

 

Benedykt XVI zaznaczył, że dla Izraela tekst ten stał się paradygmatem, w którym wyraził on własne korzenie, a także szczególną relację z Bogiem. W tradycji chrześcijańskiej jest to symbol modlitwy jako walki duchowej i triumfu wytrwałości. Tekst ten mówi nam o długiej nocy poszukiwania Boga, walce o poznanie Jego imienia i oblicza. Symbolizuje on wytrwałą modlitwę o błogosławieństwo i nowe imię, będące owocem nawrócenia i odpuszczenia win – powiedział Benedykt XVI.

 

Do tematu katechezy nawiązał też w słowie do Polaków.

 

„Modlitwa Jakuba była trudna, była zmaganiem się z Bogiem. Ostatecznie jednak Jakub poddaje się Bogu, pozwala się wewnętrznie przemienić Bożą mocą, zyskuje nowe imię i otrzymuje błogosławieństwo. Czasem nasza modlitwa może być tak samo trudna, ale możemy być pewni, że nas przemienia i jest niewyczerpanym źródłem łaski”.

 

kb/ rv

Radio Watykańskie


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.