Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Antonina Karpowicz-Zbińkowska, Magnificat

Maryja solidaryzuje się tu z ubogimi i pokornymi oraz wysławia dzieła Pańskie.

 

 

 

W pobożności maryjnej od początku istniały dwa nurty: jeden przedstawiał Maryję raczej zwróconą wraz z Chrystusem ku nam, nurt ten wskazywał na Jej podobieństwo do Chrystusa, a pobożność ta była przede wszystkim do Maryi. Drugi nurt podkreślał podobieństwo Maryi do Kościoła i ukazywał Ją zwróconą wraz z wierzącymi ku Chrystusowi. Maryja jest typem i wzorem Kościoła. Pobożność ta więc jest raczej na wzór Maryi i skłania do naśladowania Jej.

 

O ile np. Salve Regina jest modlitwą znajdującą się zdecydowanie w tym pierwszym nurcie, o tyle Magnificat – pieśń Maryi, można umieścić raczej w tym drugim. Maryja solidaryzuje się tu z ubogimi i pokornymi oraz wysławia dzieła Pańskie.

 

Magnificat to tekst, który wygłasza Maryja w odpowiedzi na pozdrowienie św. Elżbiety. Jest to tekst poetycki, przypominający hymny, wygłaszane przez postaci starotestamentalne, np. Anna, matka Samuela.

 

Maryja nazywa siebie tu służebnicą, a cały Kościół według wielowiekowej tradycji łączy się z Nią w tej pieśni. Czci zaś Ją w różnorodny sposób, wypełniając Jej proroctwo: „Oto odtąd błogosławić mnie będą wszystkie pokolenia”.

 

Tekst ten wszedł na stałe do Liturgii godzin jako kantyk w Nieszporach, dlatego doczekał się wielu opracowań muzycznych.

 

Proponuję zatem mój subiektywny wybór najciekawszych z nich.

Na początek fragment Magnificatu Guillaume Dufaya w wykonaniu La Capella Reial De Catalunya pod dyrekcją Jordi Savalla .

 

Oczywiście sławne Vespro della Beata Vergine Claudia Monteverdiego nie mogło się obyć bez Magnificatu. Oto fragment w wykonaniu Concerto Italiano pod dyrekcją Rinalda Alessandriniego .

 

Marc-Antoine Charpentier skomponował przepiękny 3-głosowy Magnificat, oparty na stałym basie, o tanecznym rytmie, zupełnie nieprzystającym do sfery sacrum. A jednak to jeden najpiękniejszych utworów jakie znam. Polecam wykonanie Les Arts Florissants pod dyrekcją Williama Christiego .

 

 

I wreszcie Jan Sebastian Bach. Magnificat w kościele protestanckim jest tekstem bardzo poważanym, mimo maryjnego sensu. Wykonywany jest zwykle na Boże Narodzenie. Bach opracował go niezwykle starannie i uczynił z niego gigantyczne dzieło muzyczne. Tu polecam mój ulubiony fragment Et misericordia, śpiewa Philippe Jaroussky - kontratenor i Toby Spence – tenor .

  Antonina Karpowicz-Zbińkowska

 


Jeżeli podobał się Państwu ten artykuł?

Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.

Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.