Chociaż obie tradycje – katedralna i pustynno-monastyczna – są podobne, jeśli chodzi o liczbę godzin formalnej modlitwy codziennej, to ich treść jest uderzająco odmienna i wskazuje, że kryją się za nimi zupełnie inne koncepcje tej modlitwy. Oficjum katedralne miało silny wymiar eklezjalny: oto Kościół zbierał się na modlitwę, realizując swoje królewskie kapłaństwo poprzez składanie ofiary pochwalnej i dziękczynnej w imieniu całego stworzenia oraz poprzez zanoszenie próśb o zbawienie świata. Z drugiej strony, oficjum monastyczne skupiało się na cichej medytacji nad słowem Bożym i na błaganiach o duchowy wzrost oraz osobiste zbawienie. Ostatecznym celem tej modlitwy była duchowa formacja: mnich medytował nad Chrystusem , by wzrastać na Jego podobieństwo, i modlił się o konieczną do tego łaskę. Była to więc w istocie praktyka indywidualistyczna, a obecność czy nieobecność innych ludzi nie miała tu znaczenia.
Chociaż obie tradycje – katedralna i pustynno-monastyczna – są podobne, jeśli chodzi o liczbę godzin formalnej modlitwy codziennej, to ich treść jest uderzająco odmienna i wskazuje, że kryją się za nimi zupełnie inne koncepcje tej modlitwy. Oficjum katedralne miało silny wymiar eklezjalny (...) Z drugiej strony, oficjum monastyczne skupiało się na cichej medytacji nad słowem Bożym i na błaganiach o duchowy wzrost oraz osobiste zbawienie.
Paul Frederick Bradshaw
W poszukiwaniu początków kultu chrześcijańskiego
rok wydania: 2016
Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny
Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!