Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Marta Tarabuła – „Namalować katolicyzm od nowa”. Prequel: lata 80

Marta Tarabuła – „Namalować katolicyzm od nowa”. Prequel: lata 80

Czy da się stworzyć język, który opowie o tajemnicy sacrum serio, bez eufemizmów, uproszczeń i infantylizacji? Prześledźmy, jak z tym wyzwaniem w latach 80. XX wieku mierzyli się artyści Gruppy i sprawdzimy w jaki sposób podjęła je wystawa „Na obraz i podobieństwo”, zorganizowana w roku 1989 w Warszawie przez Andrzeja Bonarskiego.

Kiedy dwa lata temu środowisko Teologii Politycznej wystąpiło z hasłem „Namalować katolicyzm od nowa”, w ślad za nim natychmiast pojawiło się pytanie „jak?”. I nie jest to tylko pytanie o formę - chodzi także o źródła i inspiracje. Nie bez powodu przed przystąpieniem do pracy artyści uczestniczą w specjalnych seminariach tematycznych. Jeśli jednak „od nowa” oznacza odrzucenie wzorów, zbanalizowanych
przez lata powielania i znanych tak dobrze, że przestajemy je widzieć, to znaczy że wyzwanie postawione przed artystami dotyczy przede wszystkim stworzenia języka, który w sposób wiarygodny dla współczesnego człowieka opowie o prawdach wiary.

By odpowiedzieć na pytanie, czy jest możliwa współczesna sztuka sakralna – przy czym „współczesna” oznaczać tu będzie nie tyle czas powstania dzieła, co posługiwanie się środkami wyrazu adekwatnymi do wrażliwości współczesnego pokolenia – przyjrzymy się kilku próbom, które w tej mierze podejmowali artyści i kuratorzy wystaw.

Czy da się stworzyć język, który opowie o tajemnicy sacrum serio, bez eufemizmów, uproszczeń i infantylizacji? Prześledzimy, jak z tym wyzwaniem w latach 80. XX wieku mierzyli się artyści Gruppy i sprawdzimy w jaki sposób podjęła je wystawa „Na obraz i podobieństwo”, zorganizowana w roku 1989 w Warszawie przez Andrzeja Bonarskiego.

Temat ten, tak istotny w czasach strategicznego aliansu sztuki i Kościoła, w czasach transformacji został poddany obrazoburczym zabiegom ze strony tzw. sztuki krytycznej – lecz nie zniknął z agendy. Dziś artyści mierzą się z nim na nowo, a debata, która toczy się wokół projektu „Teologii Politycznej” świadczy o tym, że wciąż jest to kwestia ważna i żywa.

Marta Tarabuła

Marta Tarabuła, historyk i krytyk sztuki (absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego); w 1985 r. dla ukazywania nowych zjawisk artystycznych i konfrontacji poglądów na sztukę założyła Galerię Zderzak w Krakowie.

 


Wydaj z nami

Zostań mecenasem tygodnika idei Teologii Politycznej w 2025!
„Interesują nas właśnie te idee, które zbudowały naszą rzeczywistość, postaci odzwierciedlające głębsze znaczenie własnej wspólnoty politycznej, wydarzenia, które ukazują sens zastanego losu”
Brakuje
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.