Niebezpieczeństwo, jakie ludzie na siebie sprowadzają, powiększa świadomość, że sami są sobie winni
Niebezpieczeństwo, jakie ludzie na siebie sprowadzają, powiększa świadomość, że sami są sobie winni
Marcia L. Colish: Działanie wbrew sumieniu. Od klasycznej zagadki do koncepcji stoickiej
Zgodnie ze starożytną etyką eudajmonistyczną, gdy tylko poznamydobro, z natury do niego dążymy. Złe wybory etyczne biorą się z nieprawdziwych sądów rozumu. W teorii tej pojawia się problem, trudny do rozwiązania dla starożytnej filozofii: jak nasze wybory moralne mogą być sprzeczne z tym, co oceniamy jako dobre? Stoicy są zwolennikami
tego rodzaju eudajmonizmu, a nawet bardziej podnoszą stawkę. Stoicki mędrzec zawsze właściwie wszystko ocenia i działa w zgodzie z rozumem i naturą. Jest intencjonalnie skierowany ku dobru, nie może popełnić błędu czy wrócić na złą drogę. Mędrzec zawsze ma czyste sumienie – to wątek szczególnie kultywowany przez rzymskich stoików. Uzależniają oni wolę od rozumu, dlatego trudniej im odpowiedzieć na pytanie, jak możemy
działać wbrew sumieniu. Jeden z nich, Seneka, proponuje rozwiązanie, które przedstawia jako zgodne z tezą, że mędrzec, zwolennik stoicyzmu, czyni racjonalne prawo natury prawem swego własnego istnienia.
Przeczytaj cały tekst
Przeczytaj o książkce "Teoria i praktyka polityczna Marka Aureliusza"
Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!