Nakład wyczerpany.
Jacob Taubes, Teologia polityczna świętego Pawła
I oto przychodzi Paweł i mówi: to jest Mesjasz. Wiedzą przecież, że zmarł na krzyżu; wieść ta się rozeszła. Zmarł śmiercią wyklętych! Syn Dawida wisi na krzyżu! Pomyślcie teraz z żydowskiej perspektywy: wykluczony z gminy żydowskiej wisi na krzyżu jako przeklęty i trzeba go zdjąć wieczorem, by ziemia nie została zanieczyszczona. (...)
Fragment wprowadzenia J. Taubesa
Wstęp: prof. Zdzisław Krasnodębski
Tłumaczenie: Magdalena Kurkowska
ss: 271
Wydawca: Fundacja Świętego Mikołaja, Wydawnictwo Naukowe PWN
O książce napisali:
Paweł Śpiewak Wybitny żydowski filozof religii, Jacob Taubes (1923–1986), profesor Wolnego Uniwersytetu w Berlinie, prowadzi czytelników przez labirynty myśli, cytatów, dygresji. Stawia tezy nieoczywiste, zaskakujące, czasem oburzające. Powiada, że chrystologia Pawła jest antyrzymska, zapowiada kres panowania prawa – nomos – i nadejście tu na ziemi władztwa miłości i dobrych ludzi. Paweł jest prawdziwym rewolucjonistą i politycznym filozofem. Miłość ma przekroczyć zarówno prawo rzymskie, jak i żydowską wykładnię religii, stając się podstawą nowego politycznego porządku. Taubes twierdzi, że święty Paweł zdradza Żydów,bo chce nową wiarę wyprowadzić z synagogi i otworzyć na nie-Żydów. Zdradza Żydów, by im zapewnić kluczową pozycję w świecie. Sam święty Paweł ogłasza się kolejnym Mojżeszem prowadzącym lud wybrany do nowej ziemi obiecanej. Jest niąchrześcijaństwo i ład społeczny oparty na chrystologii. Jest w tej książce duch przewrotności, apokalipsy, odnowy, a przede wszystkim uderza w niej błyskotliwość i erudycja wielkiej klasy. Zdzisław Krasnodębski (fragment wstępu do książki) Ta książka nie jest dziełem teologicznym, lecz fi lozofi cznym i politycznym. Zarazem pokazuje fundamentalne znaczenie teologii dla fi lozofi i i myśli współczesnej. Taubes podkreśla, że nie jest teologiem, lecz historykiem idei pracującym na materiale teologicznym. Stara się, jak twierdzi, wydobyć polityczny sens z metafor teologicznych – podobnie jak Schmitt pytał o teologiczny potencjał pojęć prawniczych. Taubes różni się przy tym zasadniczo od współczesnych lewicowych interpretatorów teologii świętego Pawła. Jest człowiekiem wierzącym, który rzeczywiście zakłada, że istnieją transcendencja, Bóg, przymierze, wieczność i zbawienie, że naprawdę w każdej chwili może nadejść Mesjasz, a historia jest tylko krótkim okresem między dwoma wiecznościami. Przeczytaj fragment wstępu
Czy podobał się Państwu ten artykuł?
Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.
Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?
(1923–1987) – socjolog religii i filozof, uczony pochodzenia żydowskiego. Początkowo uczył religioznawstwa i judaistyki na Harvardzie, Columbii i Princeton University. Od 1965 roku profesor na Wolnym Uniwersytecie w Berlinie. Autor takich książek jak Zachodnia eschatologia oraz Apokalipsa i polityka. Eseje mesjańskie. Nakładem wydawnictwa Teologii Politycznej ukazała się książka Teologia polityczna świętego Pawła (2010).