Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Clematis, Julie Roset, „Nun danket alle Gott”

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Clematis, Julie Roset, „Nun danket alle Gott”

Płyta została pomyślana raczej jako spojrzenie na północnoeuropejski, niemiecki obszar muzyki sakralnej, luterańskiej, pozostającej mocno pod wpływami włoskimi. Te wpływy rozpoczęły się oczywiście od sławnego ucznia Giovanniego Gabrielego – Heinricha Schütza. Jednak na tej płycie jego utworów nie znajdziemy. Mamy tu za to przegląd mniej znanych niemieckich kompozytorów – pisze Antonina Karpowicz-Zbińkowska w cyklu „Perły muzyki dawnej”.

Rok 2021 jest rokiem Josquina des Pres, dlatego obiecuję Państwu, że następnym razem napiszę o nim, ale dzisiaj chciałam koniecznie podzielić się moim ostatnim odkryciem – płytą zespołu Clematis, który wielokrotnie współpracował z Leonardo Garcíą Alarcónem, pt. Nun danket alle Gott.

Głównym atutem tej płyty jest słowiczy, brzmiący niczym dzwoneczek głos sopranistki Julie Roset. Pamiętamy to nazwisko z prezentowanej przeze mnie miesiąc temu płyty z muzyką Sigismonda d’Indii, na której występowała ona w duecie z inną, równie utalentowaną śpiewaczką – Marianą Flores.

Tutaj występuje ona solo i wykonuje głównie kantaty protestanckie zgromadzone w rękopisie XVII-wiecznego organisty kościoła luterańskiego w Sztokholmie Gustava Dübena. Co ciekawe, w jego zbiorach znajduje się jedyny na świecie zachowany egzemplarz motetu Confitebor tibi Domine autorstwa Claudio Monteverdiego. Ten motet po raz pierwszy został nagrany w 1986 r. przez zespół Williama Christiego Les arts florissants na płycie zawierającej zbiorek Selva morale e spirituale, a partię wokalną wykonała tam Jill Feldman. Proszę jednak posłuchać tego najnowszego wykonania Julie Roset i na własne uszy usłyszeć jaki dokonał się skok jakościowy w wykonawstwie muzyki barokowej od tamtego czasu. Połączenie niewiarygodnej wyobraźni i pomysłowości melodycznej Monteverdiego z cudownie świeżym głosem i interpretacją Julie Roset daje wspaniały rezultat:

">

Jednak płyta ta została pomyślana raczej jako spojrzenie na północnoeuropejski, niemiecki obszar muzyki sakralnej, luterańskiej, pozostającej mocno pod wpływami włoskimi. Te wpływy rozpoczęły się oczywiście od sławnego ucznia Giovanniego Gabrielego – Heinricha Schütza, znanego jako niemiecki Monteverdi. Jednak na tej płycie jego utworów nie znajdziemy. Mamy tu za to przegląd mniej znanych niemieckich kompozytorów takich jak Johann Rosenmüller (1619-1684), Andreas Hammerschmidt (1611-1675) czy Christoph Bernhard (1628-1692), którzy wsławili się zaprowadzaniem włoskich dokonań muzycznych w protestanckiej muzyce niemieckiej.

Oto tytułowy utwór Andreasa Hammerschmidta Nun danket alle Gott:

">

I jedyny chyba bardzo znany utwór na tej płycie czyli kantata Herr, wenn ich nur dich habe Dietricha Buxtehude (1637-1707), wielkiego poprzednika Bacha:

">

Całość płyty możemy znaleźć pod tym linkiem.

Antonina Karpowicz-Zbińkowska

Przeczytaj inne artykuły z cyklu Perły Muzyki Dawnej

PROO NIW belka teksty177

 

 


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.