Płyta została pomyślana raczej jako spojrzenie na północnoeuropejski, niemiecki obszar muzyki sakralnej, luterańskiej, pozostającej mocno pod wpływami włoskimi. Te wpływy rozpoczęły się oczywiście od sławnego ucznia Giovanniego Gabrielego – Heinricha Schütza. Jednak na tej płycie jego utworów nie znajdziemy. Mamy tu za to przegląd mniej znanych niemieckich kompozytorów – pisze Antonina Karpowicz-Zbińkowska w cyklu „Perły muzyki dawnej”.
Rok 2021 jest rokiem Josquina des Pres, dlatego obiecuję Państwu, że następnym razem napiszę o nim, ale dzisiaj chciałam koniecznie podzielić się moim ostatnim odkryciem – płytą zespołu Clematis, który wielokrotnie współpracował z Leonardo Garcíą Alarcónem, pt. Nun danket alle Gott.
Głównym atutem tej płyty jest słowiczy, brzmiący niczym dzwoneczek głos sopranistki Julie Roset. Pamiętamy to nazwisko z prezentowanej przeze mnie miesiąc temu płyty z muzyką Sigismonda d’Indii, na której występowała ona w duecie z inną, równie utalentowaną śpiewaczką – Marianą Flores.
Tutaj występuje ona solo i wykonuje głównie kantaty protestanckie zgromadzone w rękopisie XVII-wiecznego organisty kościoła luterańskiego w Sztokholmie Gustava Dübena. Co ciekawe, w jego zbiorach znajduje się jedyny na świecie zachowany egzemplarz motetu Confitebor tibi Domine autorstwa Claudio Monteverdiego. Ten motet po raz pierwszy został nagrany w 1986 r. przez zespół Williama Christiego Les arts florissants na płycie zawierającej zbiorek Selva morale e spirituale, a partię wokalną wykonała tam Jill Feldman. Proszę jednak posłuchać tego najnowszego wykonania Julie Roset i na własne uszy usłyszeć jaki dokonał się skok jakościowy w wykonawstwie muzyki barokowej od tamtego czasu. Połączenie niewiarygodnej wyobraźni i pomysłowości melodycznej Monteverdiego z cudownie świeżym głosem i interpretacją Julie Roset daje wspaniały rezultat:
Jednak płyta ta została pomyślana raczej jako spojrzenie na północnoeuropejski, niemiecki obszar muzyki sakralnej, luterańskiej, pozostającej mocno pod wpływami włoskimi. Te wpływy rozpoczęły się oczywiście od sławnego ucznia Giovanniego Gabrielego – Heinricha Schütza, znanego jako niemiecki Monteverdi. Jednak na tej płycie jego utworów nie znajdziemy. Mamy tu za to przegląd mniej znanych niemieckich kompozytorów takich jak Johann Rosenmüller (1619-1684), Andreas Hammerschmidt (1611-1675) czy Christoph Bernhard (1628-1692), którzy wsławili się zaprowadzaniem włoskich dokonań muzycznych w protestanckiej muzyce niemieckiej.
Oto tytułowy utwór Andreasa Hammerschmidta Nun danket alle Gott:
I jedyny chyba bardzo znany utwór na tej płycie czyli kantata Herr, wenn ich nur dich habe Dietricha Buxtehude (1637-1707), wielkiego poprzednika Bacha:
Całość płyty możemy znaleźć pod tym linkiem.
Antonina Karpowicz-Zbińkowska
Przeczytaj inne artykuły z cyklu Perły Muzyki Dawnej