Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

„Polonia bez cenzury” // Polonia uncensored [GALERIA]

„Polonia bez cenzury” // Polonia uncensored [GALERIA]

Obrazy Ignacego Czwartosa dotarły do Wenecji mimo wstrzymania jego wystawy na 60. Biennale Sztuki. Otwarta 17 kwietnia ekspozycja pt. „POLONIA UNCENSORED / POLONIA BEZ CENZURY” powstała w imię obrony wolności sztuki. Można ją oglądać do 17 maja 2024.

Prace Ignacego Czwartosa wystawiane wcześniej w warszawskiej Zachęcie opowiadają historię polskiego oporu wobec dwóch totalitaryzmów, zarówno niemieckiego nazizmu, jak i rosyjskiego komunizmu. 

Na wystawie, której kuratorem jest Piotr Bernatowicz, prezentowanych jest piętnaście obrazów wykonanych w technice olejnej. Tematy największej grupy obrazów Czwartosa związane są z postaciami i wydarzeniami z najnowszej historii Polski, o których wspominanie w latach 1945-1989 było zakazane przez komunistów. Były to tzw. białe plamy w historii. Są to przede wszystkim historie żołnierzy polskiego podziemia antykomunistycznego, walczących z sowieckim totalitaryzmem w latach 1944-1963. Większość z nich została brutalnie zamordowana przez sowieckich i polskich komunistów.

Drugą grupę tematyczną tworzą przedstawienia niemieckich zbrodniarzy wojennych, odpowiedzialnych za wymordowanie tysięcy Polaków i Żydów, którzy żyjąc w powojennych Niemczech, nigdy nie ponieśli odpowiedzialności za swoje zbrodnie.

Czwartos odnosi się także do współczesności - do zbrodniczej działalności Rosji Putina, który przez wiele dekad traktowana była przez liderów demokratycznej Europy jako równoprawny partner biznesowy. Są to zarazem tematy, które podlegają cenzurze we współczesnej Polsce, rządzonej przez liberalno-lewicową koalicję. Wymazuje się je z przestrzeni publicznych mediów i instytucji państwowych. Powstają nowe białe plamy - obszary historii, o których nie należy głośno mówić.

Proces tej nowej cenzury obrazują losy projektu prezentacji obrazów Ignacego Czwartosa w Wenecji. Wyłoniony w otwartym konkursie na prezentację w Pawilonie Polonia w ramach 60. Biennale Sztuki w Wenecji projekt wystawy Ignacego Czwartosa pt.: „Ćwiczenia z tragiczności świata. Pomiędzy Niemcami a Rosją”, został zatwierdzony do realizacji przez urzędującego Ministra Kultury. Jednakże, po wygranych w październiku 2023 wyborach, jego następca wstrzymał projekt. Jako jedną z przyczyn, którą podano publicznie, było promowanie „fałszywie rozumianej przeszłości Polski” i „przemawianie z pozycji ofiary”. Nowa władza w Polsce postanowiła decydować o tym, co jest prawdziwą, a co fałszywą historią Polski, jednocześnie niechętnie patrząc na głosy o polskich ofiarach.

Wystawę Ignacego Czwartosa można oglądać od 17 kwietnia do 17 maja 2024 r. w Wenecji (viale IV Novembre 8)

mapka2

 

 

 


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wydaj z nami

Wydaj z nami „Herezję sekularności” Piotra Popiołka
Pierwsza polska monografia koncepcji Radykalnej Ortodoksji Johna Millbanka
Brakuje
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.