My, Rzymianie - czyli 8. numer Teologii Politycznej

My, Rzymianie - czyli 8. numer Teologii Politycznej

Czy możemy zapomnieć o naszym DNA, którego centrum stanowi rzymskość?


„My, Rzymianie” – to tytuł kolejnego numeru Teologii Politycznej!

Tym razem w centrum uwagi staje zagadnienie tożsamości polskiej kultury i polityki. Jesteśmy przekonani, że dla zrozumienia tego czym była i jest Rzeczpospolita należy odnieść się do konsytutywnej dla Europy osi: północ-południe. Nie lekceważąc oświeceniowego podziału na wschód i zachód sądzimy, że polskość wyróżnia przede wszystkim fakt, iż jesteśmy narodem, zaszczepionym na pniu rzymskim, narodem, który kultywuje wartości  i duchowe tradycje Południa.

Przeczytaj spis treści

Przeczytaj wstęp do numeru

Przejdź do księgarni Teologii Politycznej

Przeczytaj tekst Dariusza Karłowicza: Ta karczma Rzym się nazywa

Przeczytaj esej Przemysława Żurawskiego vel Grajewskiego: Kresy – dzieje pewnego pojęcia


Czy możemy zapomnieć o naszym DNA,  którego centrum stanowi rzymskość? Czy skoro – jak w numerze trafnie zauważył prof. Arkady Rzegocki – świadomość kontynuowania wielkiej rzymskiej tradycji republikańskiej, uszlachetnionej chrześcijaństwem, stała się jednym z ważnych wyznaczników życia obywatelskiego i ewolucji ustrojowej Rzeczypospolitej – możemy nadal pozwalać na wpisywanie nas między wschód i zachód? Tożsamość Polaków ukształtowana została w wyniku decyzji o przyjęciu rzymskiej formy istnienia – najpierw przede wszystkim w wymiarze religijnym i duchowym, ale w konsekwencji również cywilizacyjnym oraz politycznym. Właśnie tej sprawie poświęciliśmy ósmy numer naszego pisma.

Wśród autorów opublikowanych w numerze artykułów znajdą Państwo zarówno przedstawicieli świata nauki i doświadczonych publicystów, jak i młodych autorów: Marka A. Cichockiego, Dariusza Karłowicza, ks. Piotra Mazurkiewicza, Pawła Milcarka, Krzysztofa Tyszkę-Drozdowskiego, Pawła Rzewuskiego, Arkadego Rzegockiego, Dorota Pietrzyk–Reeves, Krzysztofa Koehlera, Tomasza Herbicha, Artura Grabowskiego, Przemysława Żurawskiego vel Grajewskiego, Stefana Auera, Martę Kwaśnicką, Ewę Thompson, Przemysława Piętaka. W numerze znajdą się także wywiady z Rémi’em Brague’iem i Antonim Liberą, tłumaczenie jednego z artykułów Mikołaja Bierdiajewa oraz recenzje.

Niech zapowiedzią treści, które można znaleźć w ósmym numerze „Teologii Politycznej”, będą następujące fragmenty nadesłanych artykułów:

"Brak mocniejszego zakorzenienia stanowi jedną z przyczyn niepewności i kompleksów oraz powszechnej imitacji, która stała się charakterystyczną cechą III Rzeczypospolitej. Jednym z takich elementów, które utraciliśmy, a bez których nie sposób zrozumieć naszych przodków, jest fakt, że przez stulecia duża część polskich elit uważała się za spadkobierców i kontynuatorów tradycji rzymskiej rzeczypospolitej. Ta świadomość stanowiła istotne źródło godności i poczucia pewności siebie w świecie podlegającym istotnym zmianom. (…)Świadomość kontynuowania wielkiej rzymskiej tradycji republikańskiej, uszlachetnionej chrześcijaństwem, stała się jednym z ważnych wyznaczników życia obywatelskiego i ewolucji ustrojowej Rzeczypospolitej. Co więcej, fundament ten ułatwiał obywatelom Res Publiki odrzucanie modnych w Europie trendów, skierowanych najpierw w stronę absolutyzmu, a potem makiawelizmu i oparcia relacji międzynarodowych na sile i kłamstwie. Następnie nasi przodkowie, wbrew wielu europejskim krajom, przechowali wolność i tolerancję, a w XX wieku niemal powszechnie odrzucili modne nowinki, począwszy od eugeniki, a na ideach totalitarnych skończywszy."

prof. Arkady Rzegocki.

"Czym więc jest Wschód dla nas? Czymś niesłychanie ważnym, bo w wielkim skrócie rzecz ujmując, on nas w pewnym szczególnym momencie dziejów całkowicie uwiódł, prawdopodobnie swoim bezmiarem, swoimi bezgranicznymi możliwościami, jakąś wielką obietnicą nieskończonej mocy, a potem nas zniszczył. Dokładnie w tym zawiera się nasze polskie doświadczenie Wschodu, jest w nim uwodzicielska moc i straszliwa śmierć."

prof. Marek A. Cichocki.

"Narastający od lat proces sekularyzacji wszedł w fazę terminalną. Europa zupełnie otwarcie odchodzi od wartości chrześcijańskich; nie jest nawet gotowa poświadczyć, że z nich wyrosła. Idee demokracji są fetyszyzowane, a przez to wypaczane. Panuje dekadencja. Tryumfy święci nihilizm. Wiara przeżywa kryzys nieznany od stuleci. Kościół jako struktura jest wprawdzie nadal silny, lecz jako siła duchowa znajduje się w odwrocie; raczej z trudem się broni, niż wpływa na rozwój wypadków."

dr Antoni Libera


Ambitna kultura potrzebuje Twojego wsparcia. Prosimy, przekaż darowiznę w dowolnej wysokości i dołącz do grona darczyńców Teologii Politycznej. Kliknij tu lub przekaż darowiznę na konto: Fundacja Świętego Mikołaja, Volkswagen Bank Polska S.A. 64 2130 0004 2001 0299 9993 0001 z dopiskiem „darowizna na Teologię Polityczną”. Dziękujemy!

Zostań współwydawcą Teologii Politycznej. Przekaż darowiznę.

Wpłać darowiznę
50 zł
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
200 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.