Nakład wyczerpany.
Jacob Taubes, Teologia polityczna świętego Pawła
I oto przychodzi Paweł i mówi: to jest Mesjasz. Wiedzą przecież, że zmarł na krzyżu; wieść ta się rozeszła. Zmarł śmiercią wyklętych! Syn Dawida wisi na krzyżu! Pomyślcie teraz z żydowskiej perspektywy: wykluczony z gminy żydowskiej wisi na krzyżu jako przeklęty i trzeba go zdjąć wieczorem, by ziemia nie została zanieczyszczona. (...)
Fragment wprowadzenia J. Taubesa
Wstęp: prof. Zdzisław Krasnodębski
Tłumaczenie: Magdalena Kurkowska
ss: 271
Wydawca: Fundacja Świętego Mikołaja, Wydawnictwo Naukowe PWN
O książce napisali:
Paweł Śpiewak Wybitny żydowski filozof religii, Jacob Taubes (1923–1986), profesor Wolnego Uniwersytetu w Berlinie, prowadzi czytelników przez labirynty myśli, cytatów, dygresji. Stawia tezy nieoczywiste, zaskakujące, czasem oburzające. Powiada, że chrystologia Pawła jest antyrzymska, zapowiada kres panowania prawa – nomos – i nadejście tu na ziemi władztwa miłości i dobrych ludzi. Paweł jest prawdziwym rewolucjonistą i politycznym filozofem. Miłość ma przekroczyć zarówno prawo rzymskie, jak i żydowską wykładnię religii, stając się podstawą nowego politycznego porządku. Taubes twierdzi, że święty Paweł zdradza Żydów,bo chce nową wiarę wyprowadzić z synagogi i otworzyć na nie-Żydów. Zdradza Żydów, by im zapewnić kluczową pozycję w świecie. Sam święty Paweł ogłasza się kolejnym Mojżeszem prowadzącym lud wybrany do nowej ziemi obiecanej. Jest niąchrześcijaństwo i ład społeczny oparty na chrystologii. Jest w tej książce duch przewrotności, apokalipsy, odnowy, a przede wszystkim uderza w niej błyskotliwość i erudycja wielkiej klasy. Zdzisław Krasnodębski (fragment wstępu do książki) Ta książka nie jest dziełem teologicznym, lecz fi lozofi cznym i politycznym. Zarazem pokazuje fundamentalne znaczenie teologii dla fi lozofi i i myśli współczesnej. Taubes podkreśla, że nie jest teologiem, lecz historykiem idei pracującym na materiale teologicznym. Stara się, jak twierdzi, wydobyć polityczny sens z metafor teologicznych – podobnie jak Schmitt pytał o teologiczny potencjał pojęć prawniczych. Taubes różni się przy tym zasadniczo od współczesnych lewicowych interpretatorów teologii świętego Pawła. Jest człowiekiem wierzącym, który rzeczywiście zakłada, że istnieją transcendencja, Bóg, przymierze, wieczność i zbawienie, że naprawdę w każdej chwili może nadejść Mesjasz, a historia jest tylko krótkim okresem między dwoma wiecznościami. Przeczytaj fragment wstępu
Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!
(1923–1987) – socjolog religii i filozof, uczony pochodzenia żydowskiego. Początkowo uczył religioznawstwa i judaistyki na Harvardzie, Columbii i Princeton University. Od 1965 roku profesor na Wolnym Uniwersytecie w Berlinie. Autor takich książek jak Zachodnia eschatologia oraz Apokalipsa i polityka. Eseje mesjańskie. Nakładem wydawnictwa Teologii Politycznej ukazała się książka Teologia polityczna świętego Pawła (2010).