Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Zbrodnia kaprala Lortiego. Traktat o Ojcu - Pierre Legendre

8 maja 1984 roku młody kapral kanadyjskiej armii wtargnął do gmachu Zgromadzenia Narodowego Quebecu z zamiarem zabicia członków rządu

 

 8 maja 1984 roku młody kapral kanadyjskiej armii wtargnął do gmachu Zgromadzenia Narodowego Quebecu z zamiarem zabicia członków rządu. Denis Lortie biegał po korytarzach, strzelając do napotkanych ludzi, aż dotarł do sali, w której gromadzili się posłowie. Tego dnia jednak Zgromadzenie nie obradowało; pomieszczenie było puste. Lortie zasiadł w fotelu przewodniczącego

 

Zbrodnia kaprala Lortiego. Traktat o Ojcu

Pierre Legendre

Przełożyła Anastazja Dwulit

Wstępem opatrzył Wawrzyniec Rymkiewicz

Biblioteka kwartalnika KRONOS

Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego

Warszawa 2011

 

Książka, którą przedstawiamy tu uwadze czytelnika, jest z wielu powodów niezwykła. Przede wszystkim przez wzgląd na osobę swojego Autora, jego miejsce w kulturze europejskiej, to dzisiejsze i to przyszłe; po drugie przez wzgląd na perspektywę, jaką Autor przed nami kreśli, obejmującą sfery, które zwykle widzimy osobno; po trzecie wreszcie za sprawą swojego Bohatera, nieszczęsnego kaprala Lortiego – prawdziwego bohatera naszych czasów, figury w swoim szaleństwie typowej: współczesnego everymana, małego, postnowoczesnego Antychrysta.

Pierre Legendre, rocznik 1930, należy pokoleniowo do francuskiej generacji ’68. Można go śmiało postawić obok Foucaulta, Derridy i Deleuze’a, z którymi wiele metod i przekonań dzieli, będąc zarazem ich pierwszym przeciwnikiem, formułując pierwszą – poważną – odpowiedź na ich krytykę cywilizacji Zachodu. Jest to odpowiedź zaskakująca. Legendre obraca bowiem kontrkulturowe argumenty swoich rówieśników przeciwko ich krytyce, czyni z nich tarczę i miecz obrony form dawnych: Podmiotu, Ojcostwa, Tradycji.

Z Wprowadzenia Wawrzyńca Rymkiewicza

****
Badając instytucjonalne struktury, pod osłoną których reprodukuje się człowieczeństwo, nieuchronnie napotykamy problem otchłani. Rozumiem przez to tragedię, w jakiej pogrąża się ludzkość, gdy przekroczona zostaje zakazana granica, którą opisujemy za pomocą dwóch mocno zakorzenionych w prawie pojęć: kazirodztwa i zabójstwa.

Czy jesteśmy dziś w stanie zrozumieć przypadek taki jak Lortiego? Ktokolwiek dotarł w swej podróży do kresów własnego przeznaczenia, nie zaufa ani klątewnej gadaninie, ani duchowi menedżerstwa; wie, że wyobrażenie otchłani jest filarem zakazu.

Starożytne mitologie zostały zniszczone, wyrosłe z chrześcijaństwa religie zdemontowane. Poddanym kultury Zachodu pozostają zasoby myśli współczesnej, jeśli chcą pojąć ten tragiczny fundament: zastanowić się nad logiką zakazu i wyciągnąć z niej prawne wnioski.

****
8 maja 1984 roku młody kapral kanadyjskiej armii wtargnął do gmachu Zgromadzenia Narodowego Quebecu z zamiarem zabicia członków rządu. Denis Lortie biegał po korytarzach, strzelając do napotkanych ludzi, aż dotarł do sali, w której gromadzili się posłowie. Tego dnia jednak Zgromadzenie nie obradowało; pomieszczenie było puste. Lortie zasiadł w fotelu przewodniczącego. Nim się poddał, zabił trzy osoby, a osiem ranił.

Zakaz to przede wszystkim problem prawdy – prawdy ludzkiego zróżnicowania. Taki jest sens nieodłącznego od zasady Racji urzędu ojca; koniec końców jest on jej prawnym wyrazem. Widzimy to w każdym ojcobójstwie – zabójca atakuje samą strukturę Rozumu.

Lekcje VIII są studium przypadku ojcobójstwa.

Fragmenty Zbrodni kaprala Lortiego Pierra Legendre'a

****
Zbrodnia kaprala Lortiego Pierra Legendre’a to najważniejsza książka o historii ludzkiej duszy napisana we Francji od czasów Historii szaleństwa Michela Foucaulta.

****
Pierre Legendre – francuski filozof, historyk prawa i psychoanalityk; twórca „antropologii dogmatycznej”. Autor m.in.: L'amour du censeur. Essai sur l'ordre dogmatique (Umiłowany cenzor. Esej o porządku dogmatycznym), 1973, wydanie drugie rozszerzone 2005; La passion d'être un autre. Étude sur la danse (Namiętność bycia innym. Studium tańca), 1978, wydanie drugie rozszerzone 2000; L'Émpire de la vérité. Introduction aux espaces dogmatiques industrielles (Imperium prawdy. Wprowadzenie do dogmatycznych przestrzeni industrialnych), 1983, wydanie drugie rozszerzone 2001; Le Désir politique de Dieu. Étude sur les montages de l'État et du Droit (Polityczne pożądanie Boga. Studium konstrukcji Państwa i Prawa), 1988, wydanie drugie rozszerzone 2005; Dieu au miroir. Étude sur l'institution des images (Bóg w lustrze. Studium instytucji obrazów), 1994; De la société comme Texte. Linéaments d’une Anthropologie dogmatique (O społeczeństwie jako Tekście. Zarys antropologii dogmatycznej), 2001.

 

 

przeczytaj cały wstęp

spis treści

fragment

 

Kup książkę


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych numerów naszego tygodnika w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.